Pressemeddelelse -

Trading update for 3. kvartal 2018/19 Vækst i julekvartalet - og salgsrekord på Black Friday

Matas' salg voksede i det vigtige julekvartal. Væksten var drevet af en markant fremgang på nettet og en Black Friday, som blev den største handelsdag i Matas' snart 70-årige historie.

"Matas gennemgår en stor fornyelse, hvor vi arbejder systematisk på at udvikle oplevelsen i vores 279 fysiske butikker samtidig med, at vi satser hårdt på at udvikle vores salg online. Udviklingspotentialet er fortsat stort, men samspillet mellem butikkerne og nettet har gjort, at vi samlet set har haft et bedre julekvartal end sidste år, siger administrerende direktør i Matas A/S Gregers Wedell-Wedellsborg.

Matas' omsætning vokser

Omsætningen i Matas A/S i regnskabsårets 3. kvartal (perioden fra 1. oktober 2018 til 31. december 2018) var på i alt DKK 1.093 mio. mod 1.075 i 3. kvartal 2017/18 svarende til en stigning på 1,7%.

Årsagen er dels opkøbet af Firtal Group ApS, som blev endeligt gennemført den 13. november 2018, men også det underliggende salg (like for like) i Matas egne butikker bidrog til væksten.

Salget fra de butikker, som blev drevet af koncernen i både 3. kvartal 2018/19 og i 3. kvartal 2017/18, steg 0,5% i kvartalet. Særligt onlinesalget på matas.dk skilte sig ud med en vækst på 51 % i forhold til samme periode året før.

"Det er særdeles positivt, at kunderne har købt mere på nettet samtidig med, at de har handlet stort set ligeså meget i de fysiske butikker som sidste år. Det betyder, at vi fortsat har rum til at investere i at modernisere butikkerne og udvikle vores tilbud på nettet til glæde for vores kunder og Club Matas medlemmer", siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Den gennemsnitlige transaktionsstørrelse steg 2,5% til DKK 180 i 3. kvartal 2018/19, og kompenserede for faldet i antal af transaktioner på 1,3% i forhold til samme periode sidste år. Der blev i kvartalet gennemført 5,9 mio. transaktioner.

Delårsrapporten for de første 9 måneder af 2018/19 offentliggøres den 7. februar 2019.

Matas koncernen blev grundlagt i 1949 som en frivillig kæde. Læs evt. mere herom under historie.

Der er 277 Matas butikker i Danmark. I alt er der ansat omkring 3.000 medarbejdere i Matas’ butikker og på hovedkontoret i Allerød.

Størstedelen af butikkerne (tidl. privatejede) overgik i 2007 til en kapitalkæde, hvori CVC Capital Partners havde en aktiemajoritet. Et antal butikker fortsatte som selvstændige Matasbutikker.

I juni 2013 blev Matas A/S børsnoteret, og i 2018 var samtlige Matas butikker samlet i børsselskabet.

Matas' mission er: "Vi vil hjælpe alle vores kunder med at ha’ det godt, se godt ud og være i godt humør".

Klaus Fridorf

Pressekontakt Kommunikationschef 61 20 19 97