MEDTRONIC MODTAGER CE-MÆRKE FOR HYBRIDSYSTEMET MED LUKKET KREDSLØB MINIMED™ 670G

DUBLIN – den 25. juni, 2018 – Medtronic plc (NYSE:MDT). Verdens førende inden for medikoteknologi, meddelte i dag, at de har modtaget CE-mærket (Conformité Européenne) for hybrid closed-loop systemet MiniMed™ 670G – det første og eneste system der automatisk tilpasser afgivelse af basalinsulin hvert 5. minut baseret på sensorglukosemålinger.[i] Systemet er CE-godkendt til behandling af personer med type 1 diabetes, fra 7 år og derover, med igangværende studier om at udvide indikationen til yderligere patientpopulationer.

“Vi er stolte over at introducere vores mest avancerede SmartGuard Auto Mode-algoritme udenfor USA, som ikke blot hjælper med at forebygge lave blodsukre , men som også hjælper til l at opnå længere ” Time in Range” ( Tid i målområdet) – en vigtig parameter i behandlingen af diabetespatienter – ved at reducere tiden i hyperglykæmi ” udtaler Alejandro Galindo, præsident for afdelingen Advanced Insulin Management i Diabetes Group hos Medtronic. “Med MiniMed™ 670G-systemet udvides evnen fra ikke bare at automatisk standse og genoptage insulindoseringen men til næste niveau ved at automatisere basalinsulindosering, så den justeres hvert 5. minut baseret på sensorens glukoseniveauer. For at opnå dette er der udviklet den mest avancerede algoritme til levering af de bedste kliniske resultater.”

Medtronics mest avancerede SmartGuard™-teknologi i Minimed™ 670G systemet og vores mest nøjagtige sensor[ii] , Guardian™ Sensor 3, til kontinuerlig glukosemonitorering (CGM)– samarbejder om automatisk selvjustering af basalinsulindosering for at yde beskyttelse mod både høje og lave glukoseniveauer, hvilket hjælper med at øge ”Tid i målområdet” (procenten af tid tilbragt i det optimale glykæmiske interval på 3,9-10 mmol/l)[iii],[iv]. SmartGuard-teknologien er den eneste intelligente algoritme, som tilpasser sig svingende glukoseniveauer og automatisk justerer insulindoseringen for at stabilisere dem. Denne avancerede algoritme efterligner nogle af funktionerne i en sund bugspytkirtel og er den eneste teknologi i verden, som proaktivt øger ” Tid i målområdet” – ved at reducere både høje og lave niveauer. I systemet indgår desuden blodsukkerapparatet fra CONTOUR®NEXT LINK 2.4 fra Ascensia Diabetes Care.

“Vi har set, at denne innovation tilbyder et stort potentiale for bedre glukosekontrol og forbedret livskvalitet for personer med type 1-diabetes,” siger Pratik Choudhary, cand.med., lektor og rådgiver i diabetes på King's College London. “MiniMed 670G-systemets evne til automatisk stabilisering af glukoseniveauer er et vigtigt fremskridt, og jeg glæder mig til at introducere det for mine patienter i Europa.”

Medtronic vil lancere MiniMed™ 670G-systemet i udvalgte Europæiske lande i efteråret 2018, med forbehold for nationale krav.

Tid i målområdet

Tid i målområdet henviser til den procent af tid, personer med type 1-diabetes tilbringer i det optimale glykæmiske interval på 3,9-10 mmol/l. Målet med behandling af diabetes er at øge tiden tilbragt i målområdet og minimere høje og lave blodglukoseniveauer, som kan give både øjeblikkelige og langsigtede komplikationer, såsom skade på blodkar, hvorved risikoen for hjertekarsygdomme , hjerteanfald og slagtilfælde stiger. Skade på blodkar kan også føre til synstab, nyresygdom og nerveproblemer. Øgningen af “Tid i målområdet” kan på lang sigt opnås ved at bruge fremskridtene inden for diabetesbehandling, såsom MiniMed 670G-systemet med SmartGuard-teknologi, som automatiserer basalinsulindoseringen.3,4

Om Diabetes Group hos Medtronic(www.medtronicdiabetes.com)

Medtronic samarbejder med verdenssamfundet for at ændre måden, hvorpå mennesker håndterer diabetes. Virksomheden stræber efter at transformere diabetesbehandlingen ved at udvide adgangen, integrere behandlingen og forbedre resultaterne, så personer, der lever med diabetes, kan få større frihed og bedre sundhed.

Iturralde E, et all. The Diabetes Educator. 2017; 43(2):223 – 232.

[ii] Christiansen M, et al. Diabetes Technol Ther. 2017; 19(9): 1-11.

[iii] Bergenstal, R. M. et al. Jama. 2016; 316 (16): 1407 – 1408.

[iv] Garg SK et al. Diabetes Technol Ther. 2017 Mar;19(3):155-163.

Alle udsagn om fremtidige forhold er med forbehold for risiko og usikkerhed, som blandt andre er beskrevet i Medtronics årsrapporter, som er deponeret hos Securities and Exchange Commission. Faktiske resultater kan afvige væsentligt fra forventede resultater.

-slut-

Ascensia Diabetes Care og Contour er varemærker og/eller registrerede varemærker tilhørende Ascensia Diabetes Care Holdings AG.

Se apparatets manual for nærmere oplysninger om brugsanvisninger, indikationer, kontraindikationer, advarsler, sikkerhedshensyn og eventuelle bivirkninger. Kontakt din lokale Medtronic-repræsentant for yderligere oplysninger.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

• insulinpumpe
  • diabetes

Medtronic plc (www.medtronic.com) har hovedsæde i Dublin, Irland, og er blandt verdens førende virksomheder inden for medikoteknologi, medicinske ydelser og løsninger til smertelindring, helbredelse og livsforlængelse for millioner af mennesker verden over. Medtronic har over 86.000 medarbejdere på verdensplan, som betjener læger, hospitaler og patienter i mere end 150 lande. Virksomheden har fokus på at samarbejde med interessenter over hele verden om at drive sundhedsplejen videre og sammen.