øjenkirurg

9 myter om øjenoperationer

1. Øjenoperationer gør ondt

Selvom det kan lyde ubehageligt at lave et indgreb i øjet, så behøver det ikke at gøre ondt. Øjet bedøves under operationen med lokalbedøvende dråber, hvilket gør at du ikke føler smerte. Ved de mest almindelige operationsmetoder FS-LASIK og linseudskiftning, føler du heller ingen betydelig smerte efter operationen.

De lasermetoder, som kan anvendes når FS-LASIK ikke er et godt alternativ for dine øjne – LASEK og Trans-PRK – kan give visse smerter efter operationen og mens øjet heler. Du får derfor bedøvende øjendråber med hjem, som du kan benytte efter behov.

2. Øjenoperationer er dyre

For mange mennesker kan prisen på en øjenoperation virke høj og afskrækkende. Overvej hvor mange penge dine briller eller linser kommer til at koste dig på sigt. Det er meget muligt, at en operation faktisk godt kan betale sig for dig i det lange løb. Er du studerende tilbydes der ofte studierabatter, som også med fordel kan benyttes.

For at sikre din tryghed, er det vigtigt at klinikken udfører et gedigent arbejde omkring kvalitet og sikkerhed – og det kan koste lidt ekstra. Dette er værd at tænke på, når du sammenligner priser.

3. Øjenoperationer er risikable

Det er yderst sjældent, at der opstår komplikationer på grund af en øjenoperation. Men præcis som ved alle andre kirurgiske indgreb, findes der selvsagt visse risici, eksempelvis risikoen for infektion. Det er vigtigt, at du i forvejen læser om de risici, der er ved de forskellige operationsmetoder. Jo bedre forberedt du er, desto lettere bliver det at følge de råd og anbefalinger, som du får forud for operationen – og på den minimerer du risiciene.

De fleste komplikationer, der kan opstå, er mulige at behandle, såfremt de opdages i tide.Læs mere om de risici, der findes ved de forskellige metoder.

4. Man skal være sygemeldt længe efter operationen

Ved de mest almindelige operationer – FS-LASIK eller linseudskiftning – kan du, forudsat du ikke arbejder i et beskidt miljø, allerede dagen efter operationen begynde at arbejde som normalt. Hvis du skal opereres ved hjælp af en af lasermetoderne LASEK eller Trans-PRK, kan du have behov for cirka en uges hvile efterfølgende. Det gør ondt, du kan være lysfølsom og have lidt varierende syn i den tid det tager for øjnene at hele. For de flestes vedkommende er hverdagen efter en uges tid helt som tidligere, men det kan tage op til tre måneder for synet at stabilisere sig.

5. Der er ingen forskel på de forskellige klinikker

Modsat hvad denne myte påstår, så kan forskellen mellem de forskellige klinikker faktisk kan være ganske stor. De varierer eksempelvis i størrelse, erfaring, udbud og hvordan de sikrer kvaliteten. Føler du dig usikker på en kliniks kvalitetsarbejde, så spørg ind til det. At du får en grundig undersøgelse af dine individuelle forudsætninger og risici er et absolut minimumskrav. Du skal kunne have tillid til, at klinikken ikke gennemfører en operation, som kan indebære unødige risici for dig. Jo større erfaring klinikken har med forskellige øjne og operationsmetoder, desto tryggere kan du føle dig. Her kan du læse, hvordan vi hos Memira arbejder med kvalitet.

6. Øjenoperationen kan gøre mig blind

Frygten for at miste synet helt, når man skal have gjort et kirurgisk indgreb, er fuldt forståeligt. Men der findes ikke et eneste kendt tilfælde på verdensplan, hvor en synskorrigerende øjenoperation har ført til at nogen blev blind. I meget få tilfælde kan øjet blive inficeret efter en operation. Såfremt infektionen af en eller anden årsag ikke behandles, kan det i værste fald føre til en permanent nedsat syn. Hvis du føler dig urolig for alvorlige konsekvenser, så henvend dig til den klinik, som du føler dig tryg ved.

7. Øjenlægerne tager unødige risici for at tjene penge på mig

Det hænder ganske vist at forskellige klinikker træffer forskellige beslutninger og giver forskellige anbefalinger til én og samme kunde. Når det handler om noget så værdifuldt som dine øjne, skal du altid stole på en læge, som fraråder dig operation. Spørg gerne forskellige klinikker, hvor ofte de siger nej til at operere. Vores læger hos Memira siger nej til omtrent hver femte person, som ønsker at blive opereret, hvilket skyldes for store risici i de individuelle tilfælde.

8. Min synsfejl kan ikke korrigeres

Alle typer af synsfejl kan korrigeres med en operation – selv bygningsfejl. Der findes derimod øjentyper, som af anatomiske årsager ikke bør opereres. Har du f.eks. en tynd hornhinde eller en synsfejl, der forandrer sig – så bør du ikke få opereret dine øjne. Du finder flere eksempler på forudsætninger for operation her.

9. Det er normalt, at man ikke slipper for briller til trods for en operation

Hvis man investerer i en øjenoperation, vil man naturligvis gerne have, at den opfylder forventningerne, eksempelvis at man slipper helt eller delvis for at bruge briller. 98 procent af alle som får lavet en laseroperation, er helt brillefri efter 3 måneder. Hvis du ikke er én af dem, så har du muligvis brug for en komplementerende operation. Den får du gennem den tryghedsgaranti, som indgår automatisk, når du bliver opereret hos Memira. Hvis du ikke kan slippe for at bruge briller på visse afstande, så skal din læge have informeret dig om dette forud for operationen. Når det kommer til linseudskiftning er tallet lidt lavere – her er 88 procent helt brillefri efter deres operation. De øvrige 12 procent bruger fortsat briller i visse situationer i løbet af dagen. Ofte kan lægen forudse og informere dig om, hvis du eventuelt får behov for briller efter din linseudskiftning.