Fra Nordjylland til Sverige og retur – hver dag: Varebil tilbagelægger en million kilometer på fire år

De færreste varebiler kan måle sig med Carsten Bundgaard Andersens Mercedes-Benz Sprinter. For bilen, der har kørt daglig pendulfart mellem Aalborg og svenske Linköping, har netop passeret en million kørte kilometer på blot fire år. Efterfølgeren er allerede bestilt, og efter planen vil den have passeret en million kilometer allerede om tre år.

Nogle ting holder bare bedre end andre. Det ved vognmand Carsten Bundgaard Andersen fra Aalborg alt om. På blot fire år har hans Mercedes Sprinter nemlig tilbagelagt mere end en million kilometer på sin daglige tur fra Aalborg til svenske Linköping godt 400 kilometer nord for Malmø.

To faste chauffører skiftes til at tage turen på 1.263 kilometer på tværs af Danmark og op igennem broderlandet med lasten fuld af laboratorieprøver. Og de har travlt. For prøverne skal nemlig være fremme i Linköping hver aften inden midnat – og derfor er der kun akkurat tid til turens faste stop i Fredericia, Dianalund og Malmø, hvor dagens laboratorieprøver samles op.

Kun Mercedes holder

Den stramme køreplan stiller store krav til både chaufførerne og ikke mindst til Sprinteren, der er på vejen de fleste af døgnets timer. Men til trods for det usædvanligt store arbejdspres har den sejlivede varebil tilbagelagt alle en million kilometer med samme originale motor, gearkasse og bagtøj, som den i sin tid blev leveret med. Og spørger man ejeren, er netop den form for pålidelighed altafgørende:

“Mercedes er den eneste bil, der kan holde til det, vi laver – det andet, jeg har prøvet, det duer ikke. Vi har brug for noget, der er 250 % driftssikkert,” siger Carsten Bundgaard Andersen og fremhæver desuden det lokale Mercedes-Benz-værksted Ejner Hessel i Nørresundby, der løbende har udført service på bilen, som en vigtig del af forklaringen på, at hverdagen hænger sammen i den travle vognmandsforretning.

Udover at have udført løbende service på bilen så ofte som hver femte uge er det også Ejner Hessel i Nørresundby, der leverede bilen fra ny for fire år siden. Her er nyheden om de mange kilometer ikke gået uhørt hen, for den hårdføre varebil og dens ejer er netop blevet fejret med et helt særligt ‘1 million km’-mærke.

Også hos importøren Mercedes-Benz Vans i Danmark er der stor begejstring den imponerende præstation:

“En million kilometer med samme originale drivline er jo et kæmpe skulderklap til både værkstedet, fabrikken og ingeniørerne, der står bag Sprinter, og beviser mere end noget andet, at Sprinter er bygget til at blive brugt hver eneste dag,” siger produktmanager Jens Lyngholm.

Ny model med luftaffjedring og automatgear

Carsten Bundgaard Andersen har nu valgt at pensionere sin trofaste Sprinter efter fire års tro tjeneste, men i kulissen står en helt ny Sprinter klar til at tage over. Foruden det obligatoriske køreskab i varerummet er den nye model desuden udstyret med automatgear og luftaffjedring af hensyn til komforten for de to flittige chauffører. Og hvis alt går vel, når den nye Sprinter at passere den første million kilometer allerede om tre år.