Mercedes VISION EQXX sætter ny rekord med 1.202 kilometer på én opladning

Mercedes VISION EQXX sætter ny rekord med 1.202 kilometer på én opladning

Tidligere på året præsterede Mercedes VISION EQXX at tilbagelægge 1.008 kilometer på en enkelt opladning. Nu har den banebrydende konceptbil slået sin egen rekord på et sommer-roadtrip på 1.202 kilometer, som gik fra Sindelfingen i Tyskland til racerbanen Silverstone i England.

Mercedes VISION EQXX blev præsenteret i januar, og årets første nyhed fortsætter med at markere sig som én af de største. Den revolutionerende konceptbil har nemlig to gange inden for få måneder præsteret at gennemføre mere end 1.000 kilometer på en enkelt opladning under vidt forskellige forhold – og har dermed cementeret sin position som den mest effektive Mercedes-Benz nogensinde.

Mens forårets rekordtur på 1.008 kilometer bød på kulde og stejle stigninger, var tæt trafik og udendørstemperaturer på mere end 30 grader blandt de største udfordringer undervejs på sommerens rute, som tog 14 timer og 30 minutter at gennemføre.

På turen fra Sindelfingen i Sydtyskland til Silverstone i England endte forbruget på bare 8,3 kWh per 100 kilometer med en gennemsnitshastighed på 83 kilometer i timen.

“Endnu en gang har VISION EQXX bevist, at den uden problemer tilbagelægger mere end 1.000 kilometer på én enkelt opladning. Denne gang under helt andre forhold – og naturligvis ude i virkeligheden. Senest i 2030 vil Mercedes-Benz – på de markeder hvor det er muligt – udelukkende tilbyde fuldt elektriske modeller, og netop derfor er det helt afgørende for os at demonstrere, hvad vi allerede nu er i stand til at opnå,” siger Chief Technology Officer hos Merceds-Benz AG, Markus Schäfer.

Lav vindmodstand og hypereffektiv drivline

Med en luftmodstandskoefficient på bare 0,17 er Mercedes VISION EQXX ekstremt aerodynamisk, men det vindglatte design er kun én af flere afgørende faktorer, som holder forbruget nede. Det lune vejr undervejs betød nemlig, at også det innovative varmestyringssystem spillede en central rolle.

Den hypereffektive elektriske drivline generer minimal overskudsvarme, og det betyder blandt andet, at kølingsmodulet er reduceret i både størrelse og vægt, mens dynamiske luftpaneler og et særligt pumpesystem sikrer optimal driftstemperatur med minimalt energiforbrug.

Selv bilens klimaanlæg er optimeret til det yderste, og til trods for at varmepumpen leverede kølig luft til kabinen i mere end otte timer undervejs, var forbruget stort set uden betydning for den samlede rækkevidde.

Turen sluttede på den legendariske racerbane Silverstone, hvor Formel E-kører Nyck de Vries fik lov at vride de sidste kilometer ud af batteriet over 11 laps, hvor hastigheden nåede op på bilens maksimale 140 kilometer i timen.