Den ny Sprinter

Ny Mercedes Sprinter er proppet med standardudstyr

Håndværkere og kurerchauffører er blandt dem, der godt kan begynde at glæde sig til mødet med tredje generation af Mercedes-Benz Sprinter, som netop er blevet præsenteret i Duisburg. Foruden et komplet nyt og moderne design er den ny Sprinter nemlig spækket med både komfort- og sikkerhedsudstyr inde såvel som ude.

Når de første danske kunder i disse dage skriver under på slutsedlen til deres ny Sprinter, kan de glæde sig over, at listen af standardudstyr er usædvanligt lang.

”Vi ved, at mange af vores kunder tilbringer rigtig mange timer bag rattet hver dag. Derfor er det selvfølgelig afgørende, at vi leverer det bedste inden for komfort, sikkerhed og fleksibel indretning af bilen. Det må man sige, at den ny Sprinter lever op til, og derfor er jeg sikker på, at der vil blive taget rigtig godt imod den,” siger Louise Klink Raaschou, salgschef for Mercedes-Benz varebiler i Danmark.

Udvendigt sørger den automatiske regnsensor med Wet Wiper system for hurtig og effektiv rensning af forruden, da sprinklerdyserne nu sidder monteret på viskerbladene for mere effektiv fordeling af sprinklervæske, ligesom vi kender det fra de nyeste personbiler fra Mercedes. Sammen med den udvendige lyssensor og automatiske nødbremseassistent har sikkerhedsniveauet taget et stort skridt fremad.

Aircondition og oliefyr er fortsat med til at gøre hverdagen mere behagelig for især håndværkere og chauffører, som tilbringer mange timer i bilen. I kabinen dækker dansk standard bl.a. også over nøglefri start, radio med 7” farvedisplay med opkobling af smartphone (via fx Apple CarPlay™), elektrisk styretøj samt multifunktionsrat, hvorfra både radio og fartpilot kan styres. Dette er med til at forstærke fornemmelsen af en varebil med et komfort- og sikkerhedsniveau som en personbil.

Som yderligere standardudstyr er den ny Sprinter forberedt til fleet management-systemet Mercedes PRO, som bl.a. giver overblik over informationer som lokation, kilometerstand, brændstofniveau og serviceintervaller for enkelte biler eller en hel flåde.

Mulighed for baghjulstræk, firehjulstræk og forhjulstræk
Det er som altid muligt at sammensætte sin Sprinter på et hav af forskellige måder og i forskellige længder, uanset om man som kunde ønsker en lukket varebil, en bus til persontransport eller et chassis til opbygning til noget helt tredje. Foruden baghjuls- og firehjulstræk fås Sprinter som noget helt nyt nu også med forhjulstræk. Det sparer både vægt og plads og giver mulighed for at laste op til 50 kg ekstra samt 80 mm lavere læssehøjde i varerummet, hvilket letter af- og pålæsning samt ind- og udstigning.

Blandt højdepunkterne for den ny Sprinter er også to nyligt udviklede gearkasser, som fås til den forhjulstrukne variant. Her kan vælges mellem den komfortable og brændstofbesparende 9-trins automatgearkasse eller en 6-trins manuel gearkasse, som udmærker sig ved en næsten vibrationsfri gearstang. Til de baghjuls- og firehjulstrukne varianter leveres velkendte og gennemtestede 6-trins manuelle eller 7-trins automatgearkasser.

De første frigivne priser starter på 256.930 kr. for Sprinter 211 Van lang (A2) med forhjulstræk, mens Sprinter 311 Van lang (A2) med baghjulstræk fås fra 306.830 kr. Sprinter Tourer 314 lang (A2) med baghjulstræk kan fås fra 283.570 kr., og Sprinter chassis starter på 294.310 for Sprinter 311 lang (A2).

Alle priser er inkl. afgift og ex. moms.

Den ny Sprinter kan bestilles fra 7. februar med levering til først på sommeren, hvor den lanceres på det danske marked.