Aarhus fortsætter den grønne omstilling med elbusser i bybusnettet

Aarhus tager endnu et skridt i retning af en grønnere kollektiv trafik, når Busselskabet Aarhus Sporveje i samarbejde med Midttrafik og Aarhus Kommune sætter fire elbusser i drift fra august 2019.

Elbusser udleder hverken CO2 eller partikler. Busserne bidrager derfor positivt til nedbringelsen af både den globale og den lokale forurening. Samtidig er støjen fra elbusser kraftig reduceret i forhold til dieselbusser.

De fire elbusser skal køre på linje 13, mellem Holme og Frydenlund. Ruten er cirka 15 kilometer, og på deres vej kører busserne også gennem Bruunsgade, Park Allé og Busgaden i det centrale Aarhus.

Rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus, Bünyamin Simsek ser med tilfredshed på tiltaget, der skal være med til at realisere Aarhus Kommunes klimaplan frem mod 2020.

”Det er glædeligt, at vi får afprøvet elbusser, så luftforureningen og støjniveauet i den indre del af Aarhus bliver reduceret. Anskaffelsen af elbusser er derfor også i tråd med kommunens klimaplan, hvor vi netop har ønsket en elektrificering af den kollektive trafik, som ét af flere initiativer.”

Direktør ved Midttrafik, Jens Erik Sørensen glæder sig over, at Aarhus Kommunes ønske om elbusser er imødekommet. Erfaringerne fra Aarhus skal nu bruges til at rådgive andre kommuner.

”Vi oplever i stigende grad, at kommunerne gerne vil skifte til miljø- og klimavenlige busser. Elbusserne er det seneste eksempel på en teknologi, der kan hjælpe kommunerne til at nedbringe CO2-udledningen. Nu ser vi frem til at få nogle erfaringer, som vi kan bruge i vores rådgivning af andre kommuner, der også efterspørger miljøvenlige alternativer til dieselbusserne.”

Det er Busselskabet Aarhus Sporveje, der kører bybusserne i Aarhus, som skal stå for den daglige drift af elbusserne. Her ser direktør Finn Mikkelsen frem til at medvirke til en forbedring af miljøet i Aarhus og samtidig få praktisk erfaring.

”Vi er ISO-certificeret i miljøledelse, så vi er meget opmærksomme på vores påvirkning på miljøet. En investering i elbusser er til gavn for såvel kundeoplevelsen som for miljøet i kraft af reduceret luft- og støjforurening. Med et projekt i denne størrelsesorden kan vi i lille skala opbygge værdifuld viden og erfaring, før vi går i stor skala”.

For at kunne gennemføre en hel dags kørsel, skal busserne løbende lade via en pantograf ved en endestation. Pantografen leveres af ABB, mens Volvo er valgt som leverandør af elbusserne, som bliver modellen Volvo 7900 Electric.

FAKTABOKS

I august 2019 sætter Aarhus Sporveje fire elbusser i daglig drift

Elbusserne skal køre mellem Holme og Frydelund, gennem centrum

Ruten er cirka 15 km