Grønnere buskørsel i Odder

Ni elbusser tager over på lokal- og bybuskørslen i Odder i løbet af 2021. Midttrafik har netop gennemført et udbud, der imødekommer Odder Kommunes ønske om grøn omstilling inden for en overkommelig økonomi. Selskabet Lokalbus A/S har vundet kontrakten, der træder i kraft 17. oktober 2021.

Buskørslen i Odder bliver grønnere, når nye elbusser i løbet af efteråret indtager gader og opland. Elbusserne vil reducere kommunens årlige CO2-udledning med cirka 200 ton. Udover CO2-besparelsen kan borgerne også glæde sig til støjsvage busser. Det gælder både kunderne i bussen og de borgere, bussen passerer langs ruten. Alle elbusser har desuden lav indstigning, som gør det nemt at stige på bussen for kunder, der bruger rollator, sidder i kørestol eller rejser med barnevogn.

Borgmester Uffe Jensen glæder sig over, at Odder Kommune bidrager til regeringens klimamål, når sort diesel bliver udskiftet med grøn el:

”Jeg hilser meget velkommen, at også borgerne i Odder Kommune kommer til at køre i elbusser, så vi også bidrager positivt til den grønne dagsorden. Jeg glæder mig til at byde Lokalbus A/S velkommen, og jeg håber, at borgerne vil tage godt imod de eldrevne busser”.

Odder Kommune havde forud for udbuddet vedtaget et budgetloft på 10 mio. kr. til indkøb af elbusser – alternativt ville kommunen få ordinære dieselbusser. Ønsket var busser, der kunne reducere CO2-udledningen gennem en grøn teknologi. Dette viste sig muligt, da Midttrafik har modtaget et prismæssigt udmærket tilbud, der ligger et stykke under budgetloftet.

Midttrafiks bestyrelsesformand Claus Wistoft er tilfreds med udbuddet:

Vi er glade for, at prisudviklingen bevæger sig i en retning, hvor det økonomisk kan være en fordel for kommunerne at skifte til grønnere drivmidler. Elbusserne har den fordel, at de er miljøvenlige, støjsvage, og handicapvenlige. Vi glæder os til at byde Odder-borgerne velkommen i de nye busser”.

Den nye kontrakt er tildelt selskabet Lokalbus A/S, som dermed bliver ny operatør i Odder. Kontrakten indeholder ikke kun nye elbusser, men også ISO14001-certificering (miljø på busanlæg), ISO45001-certificeringer (arbejdsmiljø) og faguddannede chauffører. Lokalbus A/S overtager kontrakten 17. oktober 2021 og forventer at kunne indsætte de nye elbusser senest ved udgangen af 2021.

Direktør John Vestergård udtaler:

”Hos Lokalbus glæder vi os til at komme i gang med opgaven. Vi har stor ekspertise fra lignende kørsel andre steder i Danmark, og vi ser frem til at få leveret de spritnye elbusser fra MAN BUS til glæde og gavn for os alle – miljøet ikke mindst”.

Fakta om de nye elbusser

• Busserne er af mærket MAN, og har en batterikapacitet på 480 KW
  • Busserne tanker 90 % grøn strøm fra vedvarende energikilder (fx vindmøller), og sparer dermed Odder Kommune for cirka 200 ton CO2 årligt
  • Busserne er støjsvage og udleder ikke røg og os fra en udstødning