Asker Bryld Staunæs

Dansk AI-kunst skal disrupte international politik

Kan kunstig intelligens (AI) skabe et talerør for de holdninger og stemmer, der har svært ved at trænge igennem, og dermed bidrage til en dybere demokratisk debat? Det skal det danske kunstforskningsprojekt "Automatiske Opstande" nu forsøge at svare på gennem skabelsen af AI-kunst. Novo Nordisk Fonden har tildelt et Mads Øvlisen ph.d.-stipendie på 2 mio. kr. til den kunstneriske forsker Asker Bryld Staunæs, der i samarbejde med Kunsthal Aarhus og Aarhus Universitet skal konstruere et internationalt netværk af syntetiske partier og virtuelle politikere gennem kunst og forskning.

De tabte stemmer
Hvem taler sofavælgerne sag? Hvordan trænger de mindre partier gennem mediemuren og bliver hørt? Og hvordan vil det påvirke den politiske debat, hvis disse stemmer bliver mere tydelige?

Gennem projektet ”Det Syntetiske Parti” har den AI-baserede politiker ”Leder Lars” det seneste år givet talerum til de stemmer, der sjældent finder vej i den politiske debat. ”Det Syntetiske Partis” holdninger og politik er AI-genererede fra de mikropartier, der ikke er er opstillingsberettigede i Danmark, med det formål at give et talerør til ca. 20 % danskere, der ikke stemmer.

"Automatiske Opstande søger at udforske potentialet i kunstig intelligens til at billedliggøre forestillinger om sociale opstande. Projektet udfordrer eksisterende forestillinger om demokratisk deltagelse og stiller spørgsmål ved parlamentarismens kapacitet til at inkludere alle stemmer i samfundet. Med 'Det Syntetiske Parti' har vi opbygget en platform, hvor et globalt publikum har interageret med visioner fra danske sofavælgere og mindre partier gennem vores virtuelle politiker, 'Leder Lars'. Nu er vi klar til at konceptualisere formatet på et globalt niveau som et "syntetisk internationale". Vores vision er at opbygge et netværk af syntetiske partier og virtuelle politikere på tværs af forskellige kulturer. Gennem algoritmisk repræsentation vil vi aktivere hidtil underkendte former for demokratisk deltagelse," fortæller Asker Bryld Staunæs.

For at illustrere forskellene på sin forskning og eksisterende initiativer omkring AI og demokrati tilføjer Staunæs, at ”hvor man eksempelvis i EU snævert fokuserer på regulering af kunstig intelligens og dertil betragter politiske kampagner med AI som misinformation eller påvirkning af valghandlingerne, så kan et 'syntetisk internationale' spørge ind til, om AI-teknologien i modsætning kan styrke kompetencerne for demokratisk deltagelse og digitalt medborgerskab."

Nye perspektiver på vores anvendelse af AI

Det er Novo Nordisk Fonden, der har tildelt Mads Øvlisen Ph.d.-stipendiet på 2 mio. kr. til Askers kunstneriske forskning, som skal bidrage til debatten om AI’s påvirkning af demokratiet og den internationale politiske samtale.

”Mads Øvlisen ph.d.-stipendierne tildeles særligt talentfulde forskere, som arbejder med kunsthistorisk eller praksisbaseret kunstforskning. Asker Bryld Staunæs har med sit praksisbaserede ph.d.-projekt et særligt potentiale for at bringe nye perspektiver på vores anvendelse af AI. Det er et relevant emne, og vi ser frem til at følge de erfaringer, Asker Bryld Staunæs opbygger igennem projektet,” siger Berith Bjørnholm, der er leder af kunstforskningsområdet i Novo Nordisk Fonden.

Et vigtigt bidrag til debatten

AI bliver en større og større del af vores hverdag, og med udgivelsen af ChatGPT og flere af tech-verdenens største ikoners afstandtagen til AI-udviklingen er debatten mere hed end nogensinde. Derfor er skabelsen af ”Det Syntetiske Parti” og det kommende forskningsprojekt særdeles vigtige bidrag til debatten, mener man hos nonprofitorganisationen Life With Artificials, der har støttet og samarbejdet med Asker i forbindelse med ”Det Syntetiske Parti.”

”Vi kommer ikke uden om AI's indtog i vores hverdag og samfundet, og vi kan ikke bremse udviklingen. Men vi kan stadig gøre meget for at få gang i samtalen om, hvordan vi navigerer i en AI-baseret verden, og dermed tage stilling til, hvor vi med fordel kan omfavne teknologien, og hvor vi skal være påpasselige ift. den påvirkning, vi bliver udsat for. Det er filosofien bag alle de projekter, vi involverer os i, og derfor er vi umådelig stolte af, at andre også har øjnene op for Askers arbejde med Det syntetiske Parti, og har valgt at bakke op om næste trin på rejsen,” siger Caroline Axelsson, Direktør i Life With Artificials.

Forskning og kunst, der går hånd i hånd

Med Mads Øvlisen ph.d.-stipendiet i kunstnerisk forskning i hånden skal Asker Bryld Staunæs nu bruge de kommende tre år på at forske i mulighederne i AI’s påvirkning af den internationale politik, samt skabe et kunstværk, der bliver udstillet på Kunsthal Aarhus og andre steder i verden.

Om Asker Bryld Staunæs

Billedkunstner, ph.d.-studerende, og MA. filosofi. Er medlem af kunstnergrupperne Arkivaristerne°, Computer Lars, Institut for Emancipationsvidenskab, Organ for de Autonome Videnskaber og er grundlægger af Det Syntetiske Parti. Derudover bestyrelsesmedlem i Life With Artificials, Udstillingsstedet Spanien19c og SKAF: Sammenslutning af Kunstaktører i Aarhus for Flygtninge.

Askers fremlæggelse af projektet ved stipendiattildelingen: https://youtu.be/CDjsamMp_QE

Om Life With Artificials: https://lifewithartificials.com/

Om Mads Øvlisen ph.d.-stipendie fra Novo Nordisk Fonden https://novonordiskfonden.dk/grant/mads-oevlisen-ph-d-stipendier-i-kunsthistorisk-og-praksisbaseret-forskning-2023/

Om Askers projekt: https://pure.au.dk/portal/da/persons/asker-bryld-staunaes(887f23c3-20c9-4048-9c03-68143946b049).html

Kontakt:

Asker Bryld Staunæs: 93 52 28 98 / askerbryld@gmail.com

Rikke Højgaard (presse/Life With Artificials): 40 32 00 72 / rhh@zibra.dk

Kategorier

MindFuture er en non-profit organisation, der ønsker at tilføje det 18. verdensmål, Life with Artificials, til FNs 17 andre verdensmål. Via kunst og ny teknologi ønsker vi, at skabe debat og bevidsthed i samfundet omkring brugen af næste generations algoritmer. I takt med de store fremskridt inden for kunstig intelligens (AI), robotics og bio science opstår stadigt flere dilemmaer, idet nye teknologier interagerer og påvirker vores liv etisk og eksistentielt.

Rikke Højgaard

Pressekontakt Pressekontakt

MindFuture - Life with Artificials, Det 18. verdensmål

Life with Artificials er en non-profit organisation, der ønsker at tilføje det 18. verdensmål, Life with Artificials, til FNs 17 andre verdensmål. Via kunst og ny teknologi ønsker vi, at skabe debat og bevidsthed i samfundet omkring brugen af næste generations algoritmer. I takt med de store fremskridt inden for kunstig intelligens (AI), robotics og bio science opstår stadigt flere dilemmaer, idet nye teknologier interagerer og påvirker vores liv etisk og eksistentielt.

MindFuture
Erik Husfeldts Vej 7