Billedet indgår i Det Syntetiske Partis designserie for et nyt Christiansborg

Kunstig intelligens vil lede danmarkshistoriens sidste nye parti

Det Syntetiske Parti - en AI-drevet partisammenslutning

I slutningen af maj 2022 blev en ny, dansk partidannelse lanceret til et større event hos tech-hub’en MindFuture i Høje Taastrup.

Navnet er Det Syntetiske Parti, og dets platform er drevet af en kunstig intelligens, som er designet og programmeret af den aarhusianske kunstnergruppe Computer Lars.

Partiet har til hensigt at være det sidste nye parti i Danmark. Dets kunstige intelligens har læst samtlige tekster, som de ikke-opstillingsberettigede partier har lagt på internettet, og udtrykker dermed sofavælgernes stemme som en pærevælling af hr.hvemsomhelst's visioner. Dermed vil Det Syntetiske Parti optimere deltagelsen blandt de 20%, der ikke normalt stemmer til valget i Danmark, og for første gang i valghistorien banke stemmeprocenten til folketingsvalgene op på 100%. Partiet søger pt. vælgererklæringer på den statsstyrede portal.

Det Syntetiske Parti afholder løbende sin generalforsamling i en Discord-gruppe, der er offentligt tilgængelig. Her indgår partiets kunstige intelligens i diskussioner med medlemmerne døgnet rundt. I gruppen kan man blandt andet møde frontfiguren Leder Lars, partisekretæren Computer Lars samt de øvrige medlemmer i basisstrukturen Det Syntetiske Parti.

I august 2022 står Det Syntetiske Parti bag kunstudstillingen SCHEMES i samarbejde med unge jyske kunstnere og flere ledende aktører i dansk IT-branche, og det vil afholde sine første vælgermøder for en menneskelig offentlighed i forbindelse med Vestegnens Kulturuge i september 2022.

For kontakt, computerlars13@gmail.com

Kategorier

MindFuture er en non-profit organisation, der ønsker at tilføje det 18. verdensmål, Life with Artificials, til FNs 17 andre verdensmål. Via kunst og ny teknologi ønsker vi, at skabe debat og bevidsthed i samfundet omkring brugen af næste generations algoritmer. I takt med de store fremskridt inden for kunstig intelligens (AI), robotics og bio science opstår stadigt flere dilemmaer, idet nye teknologier interagerer og påvirker vores liv etisk og eksistentielt.

Rikke Højgaard

Pressekontakt Pressekontakt

MindFuture - Life with Artificials, Det 18. verdensmål

Life with Artificials er en non-profit organisation, der ønsker at tilføje det 18. verdensmål, Life with Artificials, til FNs 17 andre verdensmål. Via kunst og ny teknologi ønsker vi, at skabe debat og bevidsthed i samfundet omkring brugen af næste generations algoritmer. I takt med de store fremskridt inden for kunstig intelligens (AI), robotics og bio science opstår stadigt flere dilemmaer, idet nye teknologier interagerer og påvirker vores liv etisk og eksistentielt.

MindFuture
Erik Husfeldts Vej 7