3 kreative tips: Sådan kan du bruge dine overskydende fliser

Har du tænkt over, hvad dine overskydende fliser kan bruges til? Der er nemlig flere gode grunde til at beholde dine fliserester og bruge dem aktivt i indretningen til alt lige fra blomsterkasser og juledekorationer til personlige bordkort. Sådan lyder det fra Mosaikhjørnet, som kommer med gode tips til kreativ og personlig indretning med overskydende fliser.

De fleste danskere, som har været igennem en boligrenovering, kan nikke genkendende til, at der ofte er fliser til overs, og som regel havner de på lossepladsen sammen med andet affald. Men faktisk er der flere gode grunde til at gemme de overskydende fliser og inddrage dem i blandt andet boligindretningen.

Sådan lyder det fra Mosaikhjørnet, der i mere end 55 år har beskæftiget sig med fliser og klinker og har gode erfaringer med at få mest muligt nytte ud af hjemmets fliser:

- Langt de fleste tænker ikke over, at de fliser, man typisk har tilovers, sagtens kan bruges til andre formål og derfor ikke behøver at blive smidt ud. Hos Mosaikhjørnet er vi fortalere for at undgå spild og således få mest muligt nytte ud af eksempelvis fliserester. Faktisk kan fliserne være med til at skabe personlighed i indretningen, fordi man får et unikt og anderledes udtryk, forklarer Pernille Ammitzbøll, der er indretnings- og salgsrådgiver hos Mosaikhjørnet. Flise- og klinkevirksomheden kommer med tre kreative tips til, hvordan man med fordel kan give overskudsfliserne nyt liv.

1. Personligt præg i indretningen

De fleste vil gerne have et hjem, som er indbydende og personligt, og det er derfor en god idé at inddrage elementer i indretningen, som ikke findes i alle andres hjem. Har du fliser til overs, er det derfor helt oplagt at bruge dem i indretningen som eksempelvis flot underlag til lysestager eller til kreative blomsterkasser. Du kan også gå skridtet videre og kaste dig over et kunstprojekt, hvor flisestykkerne danner et helt særligt udtryk.

- Faktisk er det nærmest kun fantasien, der sætter grænser for, hvordan fliseresterne kan bruges i indretningen, og har du for eksempel valgt farvede fliser, er det også en god måde at få flere farver ind i hjemmet og skabe en rød tråd i farvevalget, siger Pernille Ammitzbøll.

2. Udsmykning til særlige lejligheder

Overskydende fliser er også oplagt at benytte i forbindelse med særlige lejligheder, hvor bordpynten gerne må få et ekstra pift. Du kan for eksempel overveje at beklæde bordet med personlige bordkort, hvor navnene integreres i fliserne. Også i den søde juletid, som nærmer sig, kan fliserne anvendes:

- Generelt er det helt oplagt at tænke de overskydende fliser ind i julepynten. Det gælder eksempelvis til juledekorationerne, hvor man kan benytte en flise som underlag, og det kan også være som pynt på julebordet, forklarer Pernille Ammitzbøll.

3. Praktisk funktion i køkkenet

Fliser er ikke bare pæne – de er også praktiske. Faktisk kan du med fordel overveje at bruge dine overskydende fliser i køkkenet som bordskåner eller som tallerken.

- Det æstetiske udtryk giver rig mulighed for at benytte fliserne til blandt andet tapasbordet, ostefadet eller kageanretningen, som blot vil få maden til at se endnu mere indbydende ud. Samtidig er de lavet af materialer, som gør, at de sagtens kan holde til, at der bliver stillet en varm gryde eller pande ovenpå dem, slutter Pernille Ammitzbøll.

• mosaikhjørnet
  • mosaikhjørnet aalborg