​Vi skejer mere ud i boligindretningen

Danskerne er blevet modige i valget af interiør, materialer og mønstre i indretningen. Det handler om at skabe det personlige hjem, som skiller sig ud fra naboens, og her bliver blandt andet fliser og klinker brugt til at tilføre boligen karakter. Sådan lyder erfaringerne fra Mosaikhjørnets bolig- og indretningsrådgiver, der her kommer med sine tre bedste bud på, hvor trenden bevæger sig hen.

Selvom man i mange danske hjem fortsat ser det strømlinede, lyse, nordiske design, er det ikke nødvendigvis tendensen, der vil fortsætte over de næste mange år – i hver fald ikke når det gælder fliser, klinker og mosaikker i boligen. Det erfarer man hos flisevirksomheden Mosaikhjørnet, der i høj grad oplever, at danskerne er blevet mere modige i valget af fliser og klinker:

- For et par år siden var der et enormt stort fokus på regler inden for sammensætningen af fliser, farver og boligindretningen generelt. Men i dag er danskerne blevet meget mere løsslupne og tør tage anderledes valg, fordi de ønsker at skille sig ud fra mængden. I stedet for at have de klassiske designervaser i vinduet, som de fleste har, går man nu mere efter det helt unikke – det gælder også i valget af gulve og vægge, fortæller bolig- og indretningsrådgiver hos Mosaikhjørnet, Mette Kamilla Maan, der igennem en lang årrække har beskæftiget sig med trends og tendenser inden for dansk boligindretning.

Når danskerne således træder ind i Mosaikhjørnets butikker, er det ikke kun de klassiske hvide fliser, der bliver valgt til badeværelser eller de større grå klinker, som man ser på gulvene i mange danske hjem. I stedet bliver der efterspurgt alverdens farver, mønstre og størrelser, så forbrugerne kan skabe unikke hjem. På baggrund af de erfaringer kommer Mette Kamilla Maan derfor her med sine tre bedste bud på, hvor trenden er på vej hen:

1. Vi mikser det rå med det fine
Forbrugerne bevæger sig i stigende grad væk fra de klassiske, stilrene linjer for i stedet at kombinere forskellige materialer og strukturer og bryde med det traditionelle skandinaviske udtryk. Der findes ingen regler i det personlige hjem, hvilket blandt andet kommer til syne i kombinationen af håndlavede, elegante fliser og klinker med et råt betongulv. Det vovede, personlige og legende univers kendetegner boligstilen i 2020.

2. Vi tager aktivt stilling til miljøet
­Bæredygtighed er kommet for at blive og sniger sig lige så stille ind i de danske boliger. Forbrugerne bliver mere bevidste om at vælge miljørigtige materialer for at skåne miljøet. Det gør sig også gældende i valget af fliser, hvor eksempelvis fliser af genbrugsmaterialer bliver købt i stigende grad, mens keramiske gulve er blevet et mere populært alternativ til marmor eller terrazzo. Samtidig er det meget fremme at imitere det naturlige ved eksempelvis at vælge en flise med træstruktur eller et udtryk, der til forveksling ligner sten.

3. Vi byder varme nuancer indenfor
Varme nuancer vinder indpas i de danske hjem som et tegn på, at danskerne er blevet mere åbne over for anderledes og eksperimenterende valg. Hjemmet skal ikke ligne naboens, og derfor er der en generel åbenhed over for at kombinere varme toner med især grønne og turkise nuancer. Her træder fliser, mosaikker og klinker i karakter, da man på let vis kan bryde de minimalistiske linjer med spændende vægge og gulve.

Pernille Panduro Åkervik

Pressekontakt Marketing Assistent