Danskerne vil have farverige fliser og internationale fornemmelser i hjemmet

I år bærer danskernes hjem i højere grad præg af farver, internationale strejf og spafornemmelser. Sådan lyder det fra flise- og klinkevirksomheden Mosaikhjørnet.

- I dag tør vi mere i vores indretning, og de trends, vi ser, er langt mere mangfoldige, end de har været tidligere. Engang skulle hjemmet helst være så hvidt og enkelt som muligt, men nu tør vi i højere grad at tilføre indretningen farverige kontraster og personlige præg, og det gælder ikke mindst i valget af fliser og klinker, siger Thomas Schøsler Lindholm, der er Retail Design Manager hos Mosaikhjørnet. Han fremhæver tre store trends, som præger danskernes indretning i 2021.

Internationale strejf

Set i lyset af den globale situation har danskerne af gode grunde ikke haft samme mulighed for at rejse ud som tidligere. Til gengæld kommer længslen efter sydens sol til udtryk i danskernes indretning, hvor mange vælger at give boligen et internationalt præg:

- Allerede i 2020, hvor pandemien brød ud, så vi en tendens til, at danskerne gerne ville bringe det globale ind i hjemmet. Tendensen er fortsat ind i 2021, hvor vi fortsat oplever begrænsede rejseaktiviteter og mere tid i hjemmet end normalt. Derfor ønsker mange at skabe en international følelse i hjemmet, hvilket blandt andet afspejler sig i farvevalg og brug af kontraster, hvor eksempelvis mørk rød, dæmpet gul og markant sort er kommet stærkt tilbage, forklarer Thomas Schøsler Lindholm.

Han uddyber, at mange i øjeblikket finder inspiration i sydens varme farvevalg, hvor markante toner, mønstre og kontraster i høj grad præger stilen. Det gælder blandt andet i køkkenet og på badeværelset, hvor danskerne i stigende grad udsmykker gulve og vægge med farverige fliser inspireret af globale stilarter og naturlige overflader.

En snert af luksus

Eksklusivitet, bæredygtighed og god kvalitet er centrale nøgleord, når det kommer til boligindretning i 2021. Danskerne vil nemlig ikke bare have produkter, der er lækre – de skal også have det godt med at bruge dem, forklarer Thomas Schøsler Lindholm:

- Mange vil gerne have det her luksuriøse præg i hjemmet, og det handler ikke nødvendigvis om, at det skal være dyrt, men i lige så høj grad om, at det skal være produceret så bæredygtigt som muligt. Hos Mosaikhjørnet oplever vi blandt andet en stigende interesse for fliser og klinker med marmorlook, som udover at skabe et elegant udtryk også er et klassisk og bæredygtigt valg i den forstand, at det aldrig vil gå af mode, samtidig med at producenterne konstant udvider mængden af genbrugsmaterialer i produktionen. Derudover er keramiske flisebelægninger et bæredygtigt valg på grund af den lange holdbarhed og minimale vedligeholdelse, som ikke kræver stærke kemikalier for at forblive rene.

Spa og wellness i eget hjem

Mange danskere ønsker at skabe en følelse af wellness i eget hjem, som man ofte oplever det på hoteller og resorts. Det gælder ikke bare på badeværelset, men faktisk i hele hjemmet, hvor Thomas Schøsler Lindholm anbefaler at skabe en gennemgående rød tråd:

- Ofte ser vi en tendens til, at det udelukkende er badeværelset, som oser af spa og wellness, men man kan med fordel skabe en helhedsfornemmelse i hjemmet, hvor farver og materialer går igen i flere rum for at underbygge stemningen yderligere. Det kan for eksempel være i form af at vælge ens fliser og klinker i køkkenet, bryggerset og på badeværelset, hvor de naturlige farver i stigende grad vinder indpas, men gerne med et touch af blålige og kølige nuancer, som man ofte ser det på hoteller og resorts, slutter han.

• mosaikhjørnet brønshøj
  • mosaikhjørnet