Mosaikhjørnet henter inspiration fra nordisk mytologi til ny fliseserie

Mønstrene fra vikingetidens runealfabet har inspireret flise- og klinkevirksomheden Mosaikhjørnet til at udvide sortimentet med en ny håndlavet flise, som tager udgangspunkt i dansk kulturhistorie. Ifølge designeren bag flisen, Mette Forum, er der en stigende tendens til at dyrke vores egen kulturarv inden for dansk design.

I mange år har danske designere skelet til motiver fra Sydeuropa, når der er blevet udviklet mønstre og mosaikker, men erfaringer fra designeren Mette Forum, der har bredt kendskab til branchen, peger på, at fremtiden i højere grad vil bære præg af dansk kulturarv. Med lanceringen af en ny håndlavet flise med inspiration fra runer og nordisk mytologi retter Mosaikhjørnet også blikket mod Danmark.

Den nye flise er udviklet i samarbejde med Mette Forum, som i en årrække har designet attraktive koncepter målrettet den danske forbruger, og ifølge hende er flisen opkaldt efter runen Kenaz, der stammer fra vikingetidens runealfabet – et afgørende redskab i vikingernes skriftlige kommunikation. Foruden alfabetet som helhed har de enkelte runer deres individuelle betydning og egenskab, hvilket også gør sig gældende for runen Kenaz, som repræsenterer lys og varme.

Runens betydning og grafiske udtryk har været udgangspunktet for den håndlavede flise, Kenaz, som er produceret i Portugal af lokale materialer og udviklet efter traditionelle håndværksmetoder, hvilket gør hver enkelt flise unik og sikrer, at ikke to er ens. Leret fra fliserne stammer fra fabrikkens egen baghave, og det er blevet presset ned i forme med hænderne, hvorefter leret er sat til tørring i fem til seks uger. Når tørringsprocessen er ovre, lægges den resterende glasur på, som skaber flisens markante mønstre.

Flisens ujævne overflade er med til at bevare den charme og autencitet, som netop opstår ved håndlavede fliser, samtidig med at det giver et helt særligt spil i forhold til lys. Derudover kan flisens udtryk være med til at skabe varme og personlighed i de stilrene skandinaviske hjem, hvor den især er velegnet til at pryde væggene i køkken og badeværelse – ligesom flisen også kan bruges enkeltvis med mere neutrale fliser.

Den nye håndlavede flise fås i to forskellige designs og farverne rosa, blå og grøn, som komplimenterer hinanden på flotteste vis.

Kenaz-flisen er netop kommet på lager og koster 3.795 kr. pr. m2.

• mosaikhjørnet
  • badeværelsesindretning