(foto Luca Santiago) Hvordan blev Helsingør Skibsværfts gamle tørdok til et prisebelønnet underjordisk museum? Få historien på museets særlige arkitekturrundvisning - hver første lørdag i måneden.

Fra tørdok til BIG dok - arkitekturrundvisning på M/S Museet for Søfart

M/S Museet for Søfart er ikke kun et museum, men også et prisbelønnet arkitektonisk værk af tegnestuen BIG - Bjarke Ingels Group. Kom tæt på værket på M/S Museet for Søfarts særlige arkitekturrundvisning lørdag d. 1 juli, og få hele historien om, hvordan Helsingør Skibsværfts nedlagte tørdok blev et underjordisk museum i verdensklasse.

I 2023 er København udnævnt som verdens arkitekturhovedstad, og det markerer M/S med en række særrundvisninger med fokus på museets arkitektur. Det er ti år siden, den første gæst kunne træde ind i Danmarks nye museum for Søfart og bevæge sig gennem søfartshistorien på de let skrånende gulve i skiftende højder omkring og henover værftets gamle dok. Forud for åbningen af museet i 2013 lå fem års arbejde med at realisere BIGs spektakulære byggeri, der smeltede skibsværftets rå industrirum sammen med glasbroer, aluminium og trapper i en dramatisk komposition med mange vinkler.

På rundvisningen får du historien om den komplicerede byggeproces, og hvorfor BIGs vinderforslag i første omgang vakte skandale i arkitektkredse. Arkitektforeningen mente, at BIGs forslag brød reglerne for konkurrencen ved at bygge rundt om dokken i stedet for at fylde dokken op med museet. Hør også om flytningen fra det gamle museum på Kronborg til de unikke arkitektoniske rammer under jorden. Rundvisningen slutter med et par eksempler på, hvordan søfartshistorien bliver foldet ud i udstillingerne, der er skabt i samarbejde med førende internationale udstillingsdesignere. I miniudstillingen 'BIG dock' kan du komme helt tæt på byggeriet og den danske stjernearkitekt Bjarke Ingels overvejelser.

Arkitekturrundvisningen foregår hver første lørdag i måneden kl. 12 (på engelsk kl. 13.30) Varer ca. 45 minutter.
Gratis med billet eller årskort til museet. Book plads via museets website: https://mfs.dk
OBS: En del af rundvisningen foregår udendørs.

Mere om BIGs tanker og museets arkitektur: https://mfs.dk/arkitekturen

For mere information eller interviews, kontakt venligst:

Presseansvarlig, Heidi Vesterberg, hv@mfs.dk - tlf. +45 51 24 92 84

Pressefotos til download herunder