(Foto Ole Thomsen/Helsingør Havne) Fyrskibet "GEDSER REV" forlader Helsingør på slæb mod renovering i Hvide Sande. Fyrskibet er et stykke flydende danmarkshistorie og var bl.a. redningsplanke for østtyske flygtninge under den kolde krig.

Historisk fyrskib på vej fra Helsingør til Hvide Sande

OPDATERET: Et stykke flydende Danmarkshistorie forlod i morges Helsingør Havn med kurs mod restaurering i Hvide Sande. Fyrskibet "GEDSER REV" har en enestående historie bag sig og spillede en vigtig rolle under den kolde krig. Takket være en fondsbevilling i 2021 skal det historiske FYRSKIB Nr. XVII ”GEDSER REV” på værft for at blive restaureret og bevaret. Efter et større EU-udbud har det danske værft Hvide Sande Shipyard vundet opgaven med at restaurere skibet og tidligt i morges, mandag d. 8 januar, trak en slæbebåd skibet ud af Helsingør Havn. Skibets frivillige laug holder skarpt øje med vejrudsigten. Vejret skal nemlig være helt rigtigt, for at få det flydende stykke danmarkshistorie frem til værftet i Hvide Sande.

”Fyrskibet skal bugseres hele vejen fra Helsingør op over Skagen og ned til Hvide Sande. Derfor skal vejret være helt optimalt. Det er det nu med de stille dage uden vind”, fortæller formand for det frivillige laug omkring "GEDSER REV", Jens Broch, og fortsætter: ”De kommer til at sejle med 5 knob, så det bliver 24 spændende timer, og vi kommer til at følge det tæt.”

Fyrskib og redningsplanke
I dag ligger fyrskibet i Historisk Havn i Helsingør ved M/S Museet for Søfart, men var i mange år et vartegn i Nyhavn, hvor skibet lå efter at det havde aftjent sin værnepligt under den kolde krig. Skibets var bl.a. redningsplanke for flygtninge fra DDR, der i begyndelsen af 1960’erne sejlede ud til skibet i hjemmebyggede kajakker eller både i håb om at blive reddet i land til et liv i frihed i vesten. De sidste fem år har frivillige arbejdet med at restaurere fyrskibet, men det mere end 100 år gamle skib har brug for at få udskiftet dele af træværket for at sikre kulturarven. Direktør Anni Mogensen fra M/S Museet for Søfart fortæller:

”Fyrskibet "GEDSER REV" i Helsingør er et fantastisk eksempel på samarbejde mellem museer, kommune og frivillige om et fælles formål: At bevare og formidle den maritime kulturarv. Fyrskibet har været vidt omkring og har tjent både i Odense, Helsingør, Gedser, Kalundborg, Fåborg , København til Gilleleje. Skibets lange historie er et godt eksempel på, hvordan vi gennem tiden har passet på den dyrebare skibsfart."

FYRSKIBET nr. XVII "GEDSER REV" er bygget i 1895, og ejes af Nationalmuseet, men er langtidsudlånt til Helsingør Kommune.
”Fyrskibet GEDSER REV er en af flere kulturhistoriske genstande fra Nationalmuseet, som kan opleves ude i landet. Det er vigtigt for os, at vores genstande udlånes og udstilles i hele landet, så kulturhistorien kan opleves af flest mulige. Sammen med vores historiske skibe i Holbæk fortæller Fyrskibet GEDSER REV om den maritime Danmarkshistorie,” siger Bobo Magid, samlingschef på Nationalmuseet.

Borgmester i Helsingør Kommune, Benedikte Kiær (K), glæder sig over, at Gedser Rev kommer på værft og ser frem til, at Fyrskibet snart kommer hjem igen:

”Engang lå Fyrskibet ved Kronborg og advarede skibe om den farlige lappegrund lidt nord for Helsingør. For fem år siden kom Fyrskibet tilbage til Helsingør og det fortæller, hvordan vi i godt samarbejde med M/S Museet for Søfart er i fuld gang med at genopdage vores maritime rødder. Sammen med det maritime værksted i Hal16, bådebygger og sejlmageruddannelserne, bygger vi bro mellem byens stolte håndværksmæssige traditioner og de store planer om at etablere nye maritime erhvervsuddannelser i de gamle værftshaller i Helsingør."

A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal har bevilget 9,5 millioner kr. til restaurering og formidling af fyrskibet "GEDSER REV”

Fakta om FYRSKIB No. XVII ”GEDSER REV”:
Der er offentlig adgang til fyrskibet i sommerhalvåret, ligesom skoler kan booke besøg på skibet gennem M/S Museet for Søfart. Læs mere på https://mfs.dk/fyrskibet/

For yderlige information eller ønske om at følge fyrskibets rejse kontakt:

Formand for FYRSKIB Nr. XVII "GEDSER REV"s laug Jens Broch: 20 82 33 03
Kommunikationschef Helsingør Kommune Martin Deichmann: 51355560
Direktør M/S Museet for Søfart, Anni Mogensen: 21 18 34 27

M/S Museet for Søfart fortæller historien om Danmark som en af verdens førende søfartsnationer. Det underjordiske museum i Helsingør Skibsværfts gamle tørdok er verdensklasse arkitektur skabt af BIG – Bjarke Ingels Group.