M/S fejrer ti år i dokken med en stor jubilæumsfest lørdag d. 7. oktober. En festdag med alt godt fra havet, historien og museets udstillinger.

Jubilæumsfest: 10 år i dokken

Lørdag d. 7. oktober fejrer M/S de første ti år i dokken med en stor jubilæumsfest og åbning af en helt ny udstilling. Det bliver en dag med aktivitet over hele museet med fest, talks, rundvisninger i alle udstillinger, børnebodega, lagkage og sang med Onkel Reje. Hør også forfatteren Patrik Svensson fortælle om menneskets fascination af havet.

For ti år siden flyttede museet fra Kronborg og ned under jorden i BIGs akitektoniske mesterværk i Helsingør Skibsværfts gamle tørdok. Derfor inviterer M/S til stor jubilæumsfest med alt godt fra havet og museets udstillinger. Gæsterne kan kigge museets medarbejdere over skulderen, og komme med bag udstillingerne og arbejdet med formidlingen af søfartshistorien. Dagen igennem er der særrundvisninger over hele museet, debatter og foredrag om alt fra havets kvinder i Sydkorea til dampskibe, kolonihistorie og søkortets historie.

Gæsterne kan få æren af at være med til den første officielle rundvisning i museets spritnye udstilling "Skibe på stribe" - om små modelskibe med store fortællinger. Man kan også få lidt frisk havluft på rundtur til skibene i Historisk Havn eller lytte med når den prisbelønnede forfatter til bogen "Havet og Mennesket", Patrik Svensson, giver sit bud på, hvorfor mennesket altid har været draget af havet.

Det var museets protektor, Dronning Margrethe, der indviede M/S Museet for Søfart d. 5. oktober i 2013. Siden har tusindvis af danske og internationale gæster besøgt museet for at blive klogere på søfartens betydning og gå på opdagelse i skiftende særudstillinger.
"Museet blev gennemgribende fornyet og forandret, da vi flyttede ned i dokken for ti år siden, og det er værd at fejre både de ti år i dokken og museets samlede 108 års historie. Vi er så glade og taknemmelige for alle de mange mennesker, der har besøgt museet siden da og mange kommer igen år efter år og er med til at sikre at søfartens historier lever videre. Derfor står hele museet klar til at byde velkommen med alt det bedste, vi kan," siger Anni Mogensen, direktør for M/S Museet for Søfart.

Direktøren viser også selv rundt på dagen, og i paneldebatten "Direktørtimen" får hun besøg af forgængerne, Ulla Tofte og Jørgen Selmer, til en snak om, hvordan det er at stå på kommandobroen og styre et museum gennem storm og medvind.

Fest for små matroser
Jubilæumsfesten er selvfølgelig også for små gæster. I børnebodegaen Café Rotterejden er der god sømandsstemning hele dagen med bandeordskursus, klam sømandsmad og røverhistorier fra de syv have. Man kan også få svedige tusser i tatoosalonen før dagens store afslutning med lagkage for alle og fødselsdagssang med den altid festlige Onkel Reje.

Jubilæumsfesten foregår lørdag d. 7. oktober fra kl. 11 - 17. Hele programmet kan ses på museets hjemmeside. Alle aktiviteter er gratis, når først entreen til museet er betalt.

Byt billetten til et årskort
I dagens festlige anledning kan en billet til fuld pris byttes ud med et årskort til museet. M/S KLUB kort giver gratis adgang til museet i et år. Børn op til 18 år har som altid gratis adgang.

For mere information, fotos eller interviews kontakt:

Presseansvarlig for M/S Museet for Søfart, Heidi Vesterberg: Tlf. 51 24 92 84 - hv@mfs.dk