Navigation, verdensbilleder og lyddamperen S/S SOUND

Navigation, verdensbilleder og lyddamperen S/S SOUND

I påsken genopstod særudstillingen "Navigation og verdensbilleder" på M/S Museet for Søfart efter en længere pause. Udstillingen om navigationens historie og kunsten at finde vej til søs er en af museets mest populære udstillinger, og har været savnet af mange. Udstillingen fortæller om 500 års navigationshistorie, som også er en rejse mod mere og mere præcision.
I dag tager de fleste af os telefonens GPS og ruter for givet, men der var en tid, hvor sømænd skulle styre efter stjernerne og jonglere med timeglas, sekstant og kompas for at finde vej. Generationer af søfolk og videnskabsmænd har udviklet nye instrumenter og hele tiden forfinet de teknikker, man havde til at finde vej over havet og måle dybden, farten, vinklen, retningen og tiden.

Som besøgende kan du selv prøve at finde din position og finde vejen hjem. Du kan også navigere, som man gjorde i 1700-tallet eller se pragtfulde håndtegnede søkort fra dengang, man også tegnede søuhyrer med på kortet.

"Udstillingen fortæller om søfartens kernestof på en legende og poetisk måde, hvor alle kan være med. Navigation er læren om at finde vej over havet, og uden det ville nutidens transport af mennesker, handel og shipping af varer fra den ene del af verden til den anden ikke kunne lade sig gøre. "Navigation og verdensbilleder" gør os klogere på de vilkår, sømænd har sejlet under, men kan også inspirere til eksistentielle tanker. Vi opbygger allesammen færdigheder i at finde vores vej - i livet, verden og på havet," siger Sarah Giersing, udstillingschef på M/S Museet for Søfart.'

Som noget nyt har udstillingen fået lyddamperen S/S SOUND som nabo. Et rum for ro og fordybelse hvor besøgende kan tage en pause fra udstillingerne, læne sig tilbage i gyngestolene og lytte til dramatiske fortællinger fra de syv verdenshave. Historiefortælleren Karsten Pharaos stemme tager os gennem vilde storme, et mytteri i det indiske ocean, polarkuller i Sydhavet og lige ind i sørøvernes favn.

Særudstillingen "Navigation og verdensbilleder" genåbner 1. april og kan ses frem til september 2025.

For mere information eller interviews, kontakt venligst:
Presseansvarlig, Heidi Vesterberg, hv@mfs.dk - tlf. +45 51 24 92 84

Pressefotos til download herunder