Fjernarbejde har en række fordele

Fordele ved fjernarbejde

Selvom virksomhederne for alvor åbner op nu, og medarbejderne vender tilbage til kontorerne, så bliver der for manges vedkommende tale om et system, der kombinerer kontor- og hjemmearbejde. Mange mennesker er blevet overraskede over, at de har trivedes med at arbejde hjemmefra. Men er de egentlig klar over præcis hvilke fordele, der er forbundet med fjernarbejde?

Med hybride arbejdsmodeller kan nogle dage foregå hjemme og andre på kontoret. Der prioriteres hermed både individuelt arbejde og det sociale fællesskab, og de ansattes arbejdsstile kan vægtes lige højt. For at tydeliggøre hvorfor virksomheder stadig med fordel kan implementere fjernarbejde i sine arbejdsstrukturer, præsenterer MyDesk et overblik over de fem største fordele ved at arbejde hjemmefra.

Bedre work-life balance
En hjemmearbejdsplads åbner op for muligheden for en bedre balance mellem professionelle og private aktiviteter. En arbejdsdag kan sagtens blive forlænget med to-tre timers transporttid, der er uproduktiv og generelt leder til forhøjet stressniveau såvel som andre helbredsudfordringer. Der kan hermed spares tid og kræfter ved at arbejde hjemme, og den relativt ubrugelige tid, der går til transport, kan i stedet bruges på mere givende og meningsfyldte aktiviteter. Når man ikke er fastlåst til kontoret, kan man i langt højere grad disponere over dagen, og hvordan man vil prioritere sine gøremål, pligter og interesser.

For at denne balance skal fungere optimalt, kan en tydelig separering af arbejds- og privatliv dog være nødvendig med specifikke rum eller områder, som udelukkende er dedikerede til arbejdet i afgrænsede tidsrum. Moderne virksomheder kan med fordel organiseres efter medarbejderens forudsætninger og behov, så de kan yde deres bedste indsats, hvilket for nogles vedkommende er tilfældet fra hjemmekontoret.

Øget produktivitet
Mange kontorer har problemer med forstyrrende elementer som larm, afbrydelser, tvungne kaffesamtaler osv. Har man brug for fordybelse i sine opgaver, kan disse være store udfordringer, der kan hindre produktivitet og arbejdets kvalitet samt lede til stress, mangel på velvære og en aversion til jobbet. En halv dags fokuseret, dybdegående hjemmearbejde kan således være langt mere værdifuldt end en fuld dag med ineffektivt, afbrudt kontorarbejde. Ved at minimere de konstante afbrydelser kan medarbejderen fokusere på, hvad der er vigtigt, samt opnå en øget følelse af tilfredshed.

Hjemmekontoret kan desuden sættes op efter personens egne ønsker og behov, der kan omfatte alt fra motiverende vægdekorering til hvilken slags musik, de lytter til, mens de arbejder. Disse tiltag kan være vigtige for individets produktivitet og kan være vanskelige at opfylde fra kontoret. Mange mennesker har således erfaret i det sidste halvandet år, at de har arbejdet mere effektivt og produktivt hjemme, end de normalt ville have gjort på kontoret.

Reducerede udgifter
Der er mulighed for at spare mange penge ved hjemmearbejde både for medarbejder og virksomhed. Med en minimering af transport kan medarbejderens udgifter til benzin, pendlerkort- og billetter, snacks til turen osv. reduceres eller helt elimineres. For virksomheden kan der spares på områder som skriveborde, kontorartikler, rengøring, parkering, forbrug samt husleje, og det kan således være yderst økonomisk fornuftigt at benytte sig af fjernarbejde.

Reduceret klimabelastning
Den reducerede kørsel, som årsag af hjemmearbejdet, har en væsentlig klimamæssig effekt med formindsket C02-udledning samt olie- og benzinforbrug. Med færre medarbejdere på kontorerne kan der desuden anvendes mindre mængder af f.eks. papir, rengøringsmidler, aircondition, varme og lys samt reduceres i omfanget af madspild. Med den omfattende opmærksomhed, som global opvarmning, klimaforandringer, miljøbevidsthed osv. har fået de senere år, er anvendelsen af fjernarbejde en simpel metode, hvormed vi alle har mulighed for at bidrage.

Større fleksibilitet
Den måske største fordel og vigtigste grund til at benytte sig af fjernarbejde er fleksibiliteten. Hvis man er gået fra rigide strukturer med faste arbejdstimer- og pladser, kan det være en stor omvæltning selv at skulle administrere sin dag. Den frihed, som følger med denne proces, kan dog vise sig at være særdeles givtig for individet, der får mulighed for at opdage hvilken arbejdsstil, som passer til dem. Implementering af fleksibilitet fremstår hermed som et personligt- og professionelt udviklende forløb, der ultimativt leder til øget velvære og større indsigt i egne værdier, styrker og behov.

Den gamle one-size-fits-all-model, hvor alle arbejder ens, er ikke længere relevant. Mange virksomheder indser heldigvis, at den fleksible tilgang til arbejdslivet med individuel tilpasning er vejen fremad mod forbedret frihed, tilfredshed og velvære for medarbejderen og hermed også udbytte for virksomheden.

Fjernarbejde er kommet for at blive
Hvad enten der vælges en hybrid model, hvor alle skiftevist arbejder hjemme og på kontoret, eller man lader det være op til individet, hvor de til alle tider arbejder bedst, så er der ingen tvivl om, at fjernarbejde er kommet for at blive med flere fordele, som vi har forsøgt at opridse her. MyDesk er det cloudbaserede system til administration af fleksible arbejdspladser, der kan tilgås fra alle platforme uanset lokation, og er derfor det sikre valg for virksomheder, som ønsker effektivt at implementere fjernarbejde og hybride ordninger samt revidere deres kontoropsætning.

I MyDesk er det vores overbevisning, at tilrettelæggelsen af arbejdsstrukturer bør ske for at imødekomme individet. Det er derfor glædeligt, at mange virksomheder i forbindelse med genåbning vælger ikke at tvinge alle medarbejdere tilbage på kontoret på samme tid for både fortsat at overholde tiltag om social afstand og samtidig udnytte de gode erfaringer med hjemmearbejde, som man har gjort sig de sidste halvandet år.

I næste blog bringer vi en guide til, hvordan hjemmearbejdet kan optimeres og mestres for de bedste resultater.

Jesper Bo Larsen

Pressekontakt Co-founder & Partner PR & Kommunikation 26202728 LinkedIn

Implementer og administrer fleksible arbejdspladser

MyDesk er en app for virksomheder til administration og optimering af kontorer, hjemmearbejdspladser, kantinedrift, rengøring og parkering.

MyDesk
Bækkeskovvej 5