Gå til indhold
I jagten på energivenlige initiativer kan arbejdspladser søge mod effektivisering af kontorpladser.

Pressemeddelelse -

Drop polemikken om julelys: Hver tredje mener ikke, at arbejdspladsen gør nok for at spare på energien

En ny undersøgelse fra Energistyrelsen peger på, at kun en tredjedel af alle medarbejdere synes, at deres arbejdsplads gør meget for at spare på energien. Rådgiver mener, at virksomheder fokuserer på julelys i stedet for at finde frem til reelle forbedringer. “Min erfaring er, at mange virksomheder ikke aner, hvordan kontoret bliver brugt af medarbejderne”

En undersøgelse fra Energistyrelsen viser, at kun en tredjedel af alle medarbejdere mener, at deres arbejdsplads gør meget for at spare på energien. Eftersom danskerne bruger omkring en tredjedel af døgnets timer på arbejdspladsen, er virksomhederne nødt til at melde sig på banen og gå på jagt efter energivenlige initiativer og vaner for at blive en del af løsningen på den vanskelige energisituation.

Hos Mydesk, der hjælper virksomheder med at optimere kvadratmetre, økonomi, medarbejdertrivsel og ikke mindst energiforbrug, oplever man i øjeblikket, at det særligt er ét tiltag, der bliver fremhævet hos virksomhederne. Nemlig udmeldingerne om at nedprioritere eller helt at droppe årets julebelysningen.

Men det er et tiltag, der “vejer alt for let på vægtskålen”. Det mener i hvert fald Jesper Bo Larsen, der er co-founder af Mydesk. Han peger på langt større udfordringer og mere effektiver handlemuligheder:
“Min erfaring er, at mange virksomheder ikke ved, hvordan kontoret bliver brugt af medarbejderne. Her taler jeg både om kontorpladser men også mødelokaler og kantine. Det er i mine øjne nøglen til at kunne reducere sit forbrug,” siger Jesper Bo Larsen og henviser til Energistyrelsens spareråd til arbejdspladser. Sparerådene går først og fremmest på at skabe et retvisende overblik over det nuværende forbrug til især varme, vand og el samt at identificere sparepotentialer. Et råd, der i første omgang kræver viden om, hvordan kontoret benyttes i dagligdagen.

Effektivisering af arbejdspladser
Ifølge Mydesk står en gennemsnitlig kontorplads tom 40 procent af tiden. Det tal stammer vel at mærke fra, før corona-pandemien ramte landet og øgede tallet betragteligt. Omfanget af hjemmearbejde er fordoblet på en almindelig arbejdsdag i forhold til 2019. Det betyder flere tomme kontorpladser, der sætter et betydeligt energiaftryk. Derfor mener Jesper Bo Larsen, at virksomhederne bør starte dér, når de er på jagt efter sparepotentiale.

“Det kan virke nemmere for virksomhederne at vælge at gå ud at sige, at man i år har valgt ikke at sætte juletræskæderne op,” siger Jesper Bo Larsen og fortsætter:
“Men vi bliver nødt til at tage et større ansvar end det. Selvom det kan virke som et stort projekt at danne sig overblik over, hvordan kontoret bliver brugt, og hvordan det kan optimeres, er det i virkeligheden virkelig hurtigt og nemt at komme i gang.”

For Mydesk handler det derfor om at effektivisere de pladser, der er behov for. For eksempel kan en arbejdsplads reducere deres kontorpladser, for de har reelt set kun brug for 100 pladser til 130 medarbejdere. Det vil i såfald også betyde, at der vil være færre pladser, der skal have både varme, lys og rengøring. En mere drastisk løsning i krisetiden er at samle medarbejdere, der bruger kontoret, i områder frem for at bruge energi på hele kontorbygninger.

Sensorer og flexbooking
For Jesper Bo Larsen handler det om at lave løsninger, der kan skabe gennemsigtighed for virksomhederne om brugen af deres egne kontorer.

Han ser derfor et stort potentiale i Mydesks nyeste skud på stammen, Workspace Analytics, når det kommer til jagten på energibesparelser. Workspace Analytics giver indsigt og overblik over brugen af kontoret. Håndteringsværktøjet er koblet op til sensorer, der er placeret ved kontorpladserne og kan registrere, om der er nogen, der bruger den enkelte plads. I Jesper Bo Larsens øjne er det en nem og hurtig måde at få overblik over ens sparepotentiale, og så kan sensorerne desuden måle CO2, luftfugtighed og temperaturer eller viderekobles til energianlæggene.

Men det behøver ikke begynde med hverken sensorer eller flex-seating. Jesper Bo Larsens bedste råd til, at virksomheder kan komme i gang med at spare på energien, er at anskaffe sig viden om, hvor mange medarbejdere, der bruger kontorets pladser, hvornår og i hvilke områder:
“Jeg møder rigtig mange, der ikke aner, hvordan eller hvor mange, der bruger kontoret til dagligt. Det er svært at handle uden viden, og det kræver faktisk ikke det helt store at anskaffe sig lige netop den indsigt.”

Mydesk arbejder kontinuerligt med at udvikle nye funktioner til appen. Lige nu indebærer de forskellige funktioner i MyDesk blandt andet skrivebords-booking, mødelokale-booking, booking af parkering og EV-ladere, gæsteregistrering samt Workplace Analytics. Mydesk arbejder hele tiden på nye løsninger, der kan skabe gennemsigtighed for virksomhederne om brugen af deres kontorer.

Jesper Bo Larsen

Pressekontakt Co-founder & Partner PR & Kommunikation 26202728 LinkedIn

Implementer og administrer fleksible arbejdspladser

MyDesk er en app for virksomheder til administration og optimering af kontorer, hjemmearbejdspladser, kantinedrift, rengøring og parkering.

MyDesk
Bækkeskovvej 5