Hugh Jackman, Pharrell Williams og andre superstjerner redder verden i ny dokumentarserie på National Geographic

Superstjernerne Hugh Jackman, Pharrell Williams, Usher, Priyanka Chopra Jonas og Common er blot et lille udvalg af de kendisser, der medvirker i National Geographics nye dokumentarserie Activate: Et globalt initiativ – serien fokuserer på at løse de største problemer i verden, og de kendte går aktivt ind i kampen i den nye serie.

National Geographic har i samarbejde med P&G produceret dokumentarserien Activate: Et globalt initiativ, en dokumentarserie i seks afsnit, som går i dybden med de største udfordringer, menneskeheden står over for lige nu. Serien går tæt på bevægelsen Global Citizen, som forsøger at komme problemerne til livs med hjælp fra kendte, aktivister og helt almindelige mennesker.

Hvert afsnit fokuserer på et specifikt problem, verden står over for. Både de udsatte, græsrodsaktivister og superstjerner fortæller, hvordan problemerne berører dem på et personligt plan, og hvad der kan gøres for at komme problemerne til livs. Afsnittene omhandler blandt andet ekstrem fattigdom, uddannelse og plastforurening.

Activate: Et globalt initiativ tager os fra Global Citizen Festivalen i New York City til lande som Mexico, Nigeria, Peru, Filippinerne og Sydafrika. Her kommer man helt tæt på og ser, hvordan problemer som fattigdom og ulighed påvirker mennesker. Ved hjælp af førstehåndsberetninger bliver vi desuden klogere på, hvordan vi kommer udfordringerne til livs.

Der er premiere på første afsnit af Activate: Et globalt initiativ fredag 6. september 19.00 på National Geographic.

Afsnittene i første sæson tæller:

Activate: Et globalt initiativ – Udryd ekstrem fattigdom
Premiere fredag 6. september 19.00 på National Geographic
Hugh Jackman, Priyanka Chopra Jonas og Becky G slutter sig til Global Citizen for at overtale verdens ledere til at indføre reformer, der kan stoppe sult i verden. Mens Jackman gør sig klar til organisationens festival i Central Park, rejser Becky G til Mexico for at promovere Global Citizens kampagne, der støtter virksomheder ejet af kvinder.

Activate: Et globalt initiativ – Afskaffelse af den kontante kaution
Premiere fredag 13. september 19.00 på National Geographic
Kunstnere og aktivister Common og Usher slutter sig til globale borgere og græsrodsarrangører i en søgen efter historiske ændringer i straffesystemet i USA.

Activate: Et globalt initiativ – Uddannelse kan ikke vente
Premiere fredag 20. september 19.00 på National Geographic
Rachel Brosnahan samler globale borgere for at støtte skoler i katastroferamte områder og uddanne migrantbørn, der flygter fra det økonomiske kollaps i Venezuela. Efter en følelsesladet oplevelse vender Brosnahan tilbage til USA, hvor hun opfordrer Irland, Storbritannien og USA til at give millioner til Education Cannot Wait, en global fond til uddannelse under krisesituationer.

Activate: Et globalt initiativ – Alle piger skal i skole
Premiere fredag 27. september 19.00 på National Geographic
Priyanka Chopra Jonas rejser rundt om i verden for at kæmpe for pigers uddannelse og sikre deres skolegang. Eksperter beskriver de mange problemer, der afholder piger fra at få en uddannelse i udviklingslande, og de enorme fremskridt der sker rundt omkring i verden.

Activate: Et globalt initiativ – En ende på plastikforureningen
Premiere fredag 4. oktober 19.00 på National Geographic
Pharrell Williams tilslutter sig Global Citizen og lægger pres på regeringer, virksomheder og enkeltpersoner for at løse plastikforureningskrisen i verdenshavene. I mellemtiden rejser Darren Criss til Filippinerne for at bevidne plastiks indflydelse på mennesker, der lever i ekstrem fattigdom, og opfordrer globale borgere til at presse deres borgmestre til at forpligte deres byer til en affaldsfri fremtid.

Activate: Et globalt initiativ – Rent vand
Premiere fredag 11. oktober 19.00 på National Geographic
Stjernen fra "Orange Is the New Black" Uzo Aduba tilslutter sig Global Citizen, når de får millioner verden over til at presse på for at verdens mest udsatte får rent drikkevand og ordentlige sanitetsforhold. De rejser til Adubas forældres hjemland Nigeria, hvor de opfordrer regeringsledere til at øremærke statslige midler til blandt andet at komme af med det forurenede vand.

• pharrell williams
  • global citizen
  • hugh jackman
  • nødhjælp
  • activate

National Geographic er begavet tv-underholdning med noget på hjerte. Vi leverer programmer, der vækker interesse og pirrer din nysgerrighed. Den gule firkant er vores kvalitetsstempel for en troværdig og engagerende tv-kanal med en lang tradition for at formidle intelligent underholdning - og du lærer altid noget nyt ved at se National Geographic. I Danmark kan kanalen ses i ca. 1 millioner hjem.