LA 92 - National Geographic markerer 25-året for optøjerne i Los Angeles med ny stærk dokumentar

I år er det 25 år siden fire politimænd blev frikendt for at gennembanke Rodney King, hvilket blev startskuddet til 3 dages opstand i LA, der resulterede i 53 døde, 2.000 sårede og store områder af byen i ruiner. Dokumentaren LA 92, der er klippet sammen af mere end 1.000 timers arkivoptagelser, gengiver de tumultariske dage, der ændrede Amerika.Filmen får premiere på Tribeca Film Festival og vises på National Geographic d. 24. juni kl. 20.00.

Ferguson. Baltimore. Sanford. Optøjerne i Los Angeles fandt ganske vist sted for et kvart århundrede siden, men USA lider stadig under ophedede diskussioner om raceundertrykkelse, politibrutalitet og socioøkonomisk ulighed.

Nu, 25 år senere, præsenterer National Geographic Dokumentary Films LA 92, et medrivende tilbageblik på den kontroversielle Rodney King-sag og de efterfølgende protester, voldshandlinger og plyndringer i byen. Filmen er produceret af den dobbelte Oscarvinder Simon Chinn (”Man on Wire”) og Emmyvinderen Jonathan Chinn (”American High”)

”Raceforhold er Amerikas akilleshæl, ” siger Jonathan Chinn og Simon Chinn. ”Produktionen af denne film markerer ganske vist 25-året for denne skelsættende opstand, men den slags foregår stadig og vi kæmper stadig med de grundlæggende årsager. Vores mål med LA 92 er at sætte denne tragedie i perspektiv for et nyt publikum, og vi håber, at det vil medvirke til refleksion og debat, mens vi kæmper med disse meget reelle konflikter, der fortsat plager USA. ”

Filmskaberne besluttede sig for at rekonstruere de tumultagtige begivenheder, der udfoldede sig i 1992, uden hverken fortællerstemme eller interviews, men udelukkende ved at bruge arkivmateriale og fotografier, nøje udvalgt fra tusindvis af timers optagelser fra nyhedsudsendelser, radioreportager, politirapporter og hjemmevideoer - hvoraf nogle aldrig er blevet vist før.

”Vi har en baggrund i Cinema Verite, og stræber altid efter at lade optagelserne tale for sig selv, ” siger co-producerne Dan Lindsay and TJ Martin, der også redigerede filmen. ”Vores hensigt var at give seerne en rå og ufiltreret oplevelse og dermed udfordre deres forståelse af urolighederne, både følelsesmæssigt og intellektuelt. ”

Filmen indfanger det chok, skuffelse og raseri, som mange - især afroamerikanske - beboerne i LA følte efter udfaldet af to meget omtalte retssager: I november 1991 løslod en hvid dommer i LA en koreansk ejer af en dagligvarebutik, der ellers var blevet dømt for at skyde og dræbe den afroamerikanske teenager Latasha Harlins. Seks måneder senere blev fire politifolk, der var blevet filmet, mens de brutalt gennembankede den ubevæbnede sorte bilist Rodney King, frikendt af en overvejende hvid jury.

Dommen i King-sagen udløste en bølge af voldelige protester, plyndring og brandstiftelse, der varede flere dage og resulterede i mere end 50 døde, tusindvis af sårede og store områder af Los Angeles - herunder mange koreansk-amerikansk-ejede virksomheder - i ruiner. Gennembankningen af Rodney King var første gang, den slags politibrutalitet, som mange havde været vidne til eller selv oplevet, blev filmet og vist i hele verden, hvilket efterlod nogle med den opfattelse, at hvis retfærdigheden ikke kunne ske fyldest trods så klare beviser, så vil det aldrig ske.

LA 92 har premiere på National Geographic d. 24. juni kl. 21.00.

• Kriminalitet, jura, retsspørgsmål

• dokumentarfilm
  • optøjer
  • raceuroligheder
  • politivold
  • los angeles
  • rodney king
  • la 92

National Geographic er begavet tv-underholdning med noget på hjerte. Vi leverer programmer, der vækker interesse og pirrer din nysgerrighed. Den gule firkant er vores kvalitetsstempel for en troværdig og engagerende tv-kanal med en lang tradition for at formidle intelligent underholdning - og du lærer altid noget nyt ved at se National Geographic. Kanalen er tilgængelig i mere end 440 mio husstande i 171 lande og på 45 sprog.