Problemer med at sove? Måske kan CBD hjælpe

For mange mennesker har vores travle moderne liv skabt en række sundhedsproblemer, herunder stress, angst og depression. Ofte er søvnen et af ofrene i begge ender af denne onde cirkel. Mens stress og andre sundhedsmæssige forhold kan have en negativ indvirkning på vores søvn, kan dårlig søvn skabe yderligere symptomer i form af angst, depression og andre lidelser. Der er ingen tegn på, at det moderne liv bliver langsommere, og CBD kan måske være svaret?

Før vi besvarer dette spørgsmål, skal vi se nærmere på CBD og hvordan det påvirker kroppen.

Hvad er CBD?

CBD (eller cannabidiol) er et stof, der findes i hampplanten (Cannabis sativa). Det er blevet brugt i årtusinder for sine medicinske egenskaber og er i dag den vigtigste aktive ingrediens i hampebaserede produkter, såsom CBD olier og CBD vingummier.

I modsætning til THC (tetrahydrocannabinol), som er det berusende stof i cannabis, der giver bevidsthedsændrende virkninger, er CBD et ikke-berusende stof, hvilket betyder, at det ikke gør dig "høj" og er sikkert at bruge.

For at fremstille CBD olie udvindes CBD fra hampeplanten, renses og destilleres derefter, inden det blandes med en bæreolie (f.eks. økologisk MCT-olie). Når bæreolien har absorberet CBD'en, er den i stand til at frigive den i kroppen for at forbedre absorptionen - hvilket giver brugeren fuld adgang til alle de potentielle fordele ved CBD.

Hvordan påvirker CBD kroppen?

CBD interagerer med kroppen ved at binde sig til et netværk af cannabinoidreceptorer, som sammen med visse enzymer udgør det endocannabinoide system (ECS). Det endocannabinoide system er en del af det centrale nervesystem (CNS) og findes hos alle pattedyr. Det regulerer dele af kroppen for at sikre, at "homøostase" eller en stabil tilstand opretholdes.

ECS består af to hovedtyper af cannabinoidreceptorer: CB1-receptorer, som primært findes i hjernen og centralnervesystemet (CNS), og CB2-receptorer, som primært findes i immunsystemet. Når dette store iboende system af receptorer stimuleres, hjælper de kroppen med at fremstille kemikalier kaldet endocannabinoider, som spiller en stor rolle i reguleringen af vitale daglige funktioner, herunder søvn, humør, smerte, hukommelse og appetit.

Kan CBD hjælpe med at sove?

Selv om forskningen i brugen af CBD stadig er begrænset, er der flere undersøgelser, der tyder på, at det kan forbedre symptomerne på forskellige sundhedsproblemer, herunder kroniske smerter, angst, søvnløshed og inflammation.

Så selv om nogle undersøgelser tyder på, at CBD kan hjælpe med at støtte søvn, er der behov for meget mere forskning. Før vi gennemgår nogle af disse indledende undersøgelser, skal vi se nærmere på årsagerne og symptomerne på en af de mest almindelige søvnforstyrrelser: søvnløshed.

Hvad er søvnløshed?

Søvnløshed er en søvnforstyrrelse, som kan gøre det svært for folk at falde i søvn eller forblive i søvnen. Almindelige symptomer omfatter:

• Problemer med at falde i søvn
  • Vågner i løbet af natten
  • Vågner for tidligt op
  • Dårlig søvn kvalitet
  • Følelse af træthed eller døsighed den næste dag
  • Følelse af ængstelse eller depression
  • Forringet evne til at fokusere eller huske

Så hvad er årsagen til søvnløshed? Der er mange faktorer, der kan påvirke søvnen negativt, herunder:

• Medicinske tilstande, såsom kroniske smerter, diabetes og astma
  • Psykiske problemer, som f.eks. angst og depression
  • Søvnforstyrrelser, såsom restless legs syndrom og søvnapnø
  • Medicinering
  • Alkohol, koffein og nikotin
  • Brug af skærme før sengetid
  • Miljømæssige faktorer, f.eks. støj eller en ubehagelig seng

Hvad siger forskningen?

En undersøgelse fra 2019 undersøgte, om CBD kunne forbedre søvnen og reducere angst. Forskerne bad 72 voksne, der led af angst og dårlig søvn, om at udfylde angst- og søvnvurderinger i starten af undersøgelsen og ved en måneders opfølgning. I denne periode fik deltagerne 25 mg CBD i kapselform til at tage hver dag. De deltagere, der havde større søvnproblemer, tog denne dosis om aftenen, mens deltagerne med angst som den fremherskende lidelse tog CBD om morgenen.

Efter den første måned blev søvn scorerne forbedret hos 66 % af deltagerne, hvilket indikerede færre søvnproblemer, og angst scorerne faldt i 79 % af tilfældene. Disse resultater tyder på, at CBD kan have en positiv effekt på både søvn og angst og er opmuntrende for personer, der er nysgerrige på, om CBD også kan virke for dem.

Mens der skal gennemføres flere undersøgelser, synes yderligere forskning også at understøtte teorien om, at CBD kan hjælpe med søvnproblemer som f.eks. søvnløshed. En undersøgelse offentliggjort i 2018 overvågede 490 personer med søvnløshed over en toårig periode fra juni 2016 til maj 2018. Deltagerne blev bedt om at vurdere deres symptomer på søvnløshed på en skala fra 1 til 10, hvor 10 er det mest alvorlige. I løbet af undersøgelsen indtog deltagerne cannabisblomster ved hjælp af forskellige forbrændingsmetoder som f.eks. vapes, pibe og joint. CBD styrken var 5,7 procent i gennemsnit og begrænset til 30 procent (en lignende styrke som mange CBD olier).

I begyndelsen af undersøgelsen fik symptomerne en gennemsnitlig score på 6,6. Efter hver gang deltagerne tog CBD, vurderede de deres symptomer til i gennemsnit at være 2,2, hvilket viser en forbedring på 4,5 point. Endnu en gang støtter disse resultater teorien om, at cannabinoider, og

Efterhånden som den videnskabelige forskning på dette område fortsætter med at vokse, er der stadig flere beviser for, at CBD kan bidrage til at forbedre søvnen. Selv om der er behov for flere undersøgelser for bedre at forstå, hvordan CBD påvirker søvnen, er der flere og flere mennesker, der indarbejder det i deres daglige rutiner for at finde ud af, om CBD kan støtte deres søvnrytme.

Læs mere om CBD her og lær Naturecan bedre at kende ved at læse mere om virksomheden her.

• Livsstil

• søvn