Nestlé lancerer Youth Employment Initiative i Europa

Nestlé lancerer Youth Employment Initiative i Europa

Nestlé har sat sig for at hjælpe mindst 20.000 unge i Europa over de næste tre år.

Nestlé needs YOUth initiativet vil tilbyde arbejdspladser til 10.000 unge under 30 år og oprette 10.000 praktikpladser, lærepladser og traineestillinger inden udgangen af 2016.

“I dag står én ud af fire unge i Europa uden arbejde”, sagde Laurent Freixe, Nestlés Executive Vice-President og Zone Director for Europa.

Han talte ved lanceringen af Nestlé needs YOUth eventet i Athen, Grækenland – et land, hvor mere end halvdelen af unge under 25 år er arbejdsløse.

At vokse i Europa

”Tænk på den indflydelse, som ungdomsarbejdsløsheden vil have på vores samfund, hvis de står uden indtjening, uden fremtidsudsigter og uden håb. Og da Nestlé fortsat vokser og investerer i Europa, vil vi gøre alt, hvad vi kan for at forbedre og udvikle unges færdigheder og kompetencer for på den måde at forbedre deres muligheder for ansættelse – uanset deres uddannelsesmæssige baggrund,” sagde Freixe.

Han tilføjer, at initiativet, det første af sin slags i den størrelsesorden, bygger på Nestlés vedvarende engagement og investeringer i Europa gennem den økonomiske krise.

Velkommen

Den europæiske unions kommissær for uddannelse, Androulla Vassiliou, der også var tilstede ved Nestlés lancering i Athen, udtalte, at hun ser Nestlé needs YOUth som et eksempel på, hvordan den private sektor kan bidrage til Europas fremgang.

”Det glæder mig, at Nestlé lancerer dette initiativ og derved styrker og udvikler unge europæeres ansættelsesmuligheder på tværs af landegrænserne. Det bidrager til vores indsats, så vi ikke efterlader de unge uden håb og uden muligheder for fremtiden”

”20.000 unge under 30 år får muligheden for at træde ind på jobmarkedet. Det viser, at den private sektor uden tvivl kan gøre en forskel i arbejdet med at tackle problemet med ungdomsarbejdsløsheden. Vi forventer, at dette initiativ vil udløse flere lignende initiativer fra andre grupper,” sagde Androulla Vassiliou.

Alle europæiske Nestlé teams vil bidrage til initiativet.

For eksempel vil Nestlé ansætte 3000 unge i Frankrig, 2420 i Tyskland, 1250 i Spanien og 1080 i Italien over de næste tre år – heriblandt både direkte ansættelse såvel som praktikpladser, lærepladser og traineestillinger.

Forskellige roller

Alle afdelinger vil spille en væsentlig rolle og tilbyde et bredt udvalg af muligheder for de unge, der måtte være interesseret i Nestlés mange karrieremuligheder, heriblandt produktion, administration, HR, salg og marketing, økonomi, innovation, forskning og udvikling.

Som en del af initiativet er der udviklet nogle specifikke muligheder for specielt sydeuropæiske unge, som vil få mulighed for at arbejde for Nestlé i udlandet – herunder Danmark og de øvrige nordiske lande, Schweiz, Frankrig, Tyskland, Østrig og Storbritannien.

En lysere fremtid

For at gøre overgangen fra studie til ansættelse lettere for den enkelte vil Nestlés initiativ også indeholde et Readiness for Work program, som indeholder karriererådgivning, CV workshops og træning i jobsamtaler på skoler, gymnasier, universiteter og på Nestlés egne lokationer.

Nestlé vil samtidig opfordre deres over 63.000 europæiske leverandører til at deltage i
Nestlé needs YOUth Initiativet ved at tilbyde arbejdspladser, praktikpladser, lærepladser eller traineestillinger til unge - et initiativ, som vil blive kaldt Alliance for Youth.

”Nestlé er succesfuld på det globale plan, netop fordi vi også er succesfulde i Europa,” forklarer Laurent Freixe. “Dette initiativ fokuserer på at tøjle ungdommens dynamik, så de med selvtillid kan se mod en lysere fremtid.”

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og drikke og omsætter på verdensplan for ca. 550 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte. Nestlé producerer og sælger kendte mærker som fx Nescafé, Nespresso, Nesquik,  Kit Kat, Smarties, After Eight, Fitness, Cheerios og meget mere.

For mere information, kontakt kommunikationschef Martin Broberg, Nestlé Danmark:
Email: martin.broberg@dk.nestle.com

Anna Rise

Pressekontakt Kommunikationschef, Danmark

Velkommen til Nestlé Danmark!

Nestlé Danmark forhandler og markedsfører en række stærke varemærker som NESCAFÉ, NAN, Hälsans Kök, Maggi, Smarties, After Eight, NESCAFÉ Dolce Gusto, NESQUIK, FITNESS og CHEERIOS.

Alle produkter produceres ud fra en målsætning om at give forbrugeren et kvalitetsprodukt, som smager godt og samtidig er sundt.