Danmark har fundet sin kandidat til Nordisk Råds Filmpris 2022

Danmark har fundet sin kandidat til Nordisk Råds Filmpris 2022

Den danske film VANSKABTE LAND er i dag offentliggjort som kandidat til Nordisk Råds Filmpris 2022, og dermed kan filmen fortsætte sin meget lovende sejrsgang.

I sidste uge blev filmen VANSKABTE LAND shortlistet til European Film Awards, og i dag har Nordisk Film og TV Fond meddelt fra Den Norske FIlmfestival i Haugesund, at filmen nomineres som Danmarks kandidat til den eftertragtede Nordisk Råds Filmpris 2022.

Bag VANSKABTE LAND står den prisbelønnede filminstruktør Hlynur Pálmason, der debuterede i 2017 med den danske film VINTERBRØDRE, som modtog over 30 internationale priser, ni Bodil- og Robertstatuetter samt en nominering til Nordisk Råds Filmpris. Med VANSKABTE LAND er Hlynur Pálmason tilbage med et stærkt visuelt dansk drama, der udspiller sig i slutningen af det 19. århundrede, da Danmark havde kolonimagten over Island.

- I en tid, hvor mange nationer må gå deres fortid efter i sømmene, er instruktøren Hlynur Pálmasons nye film en både storslået og intim, menneskelig refleksion over Danmarks missionsfortid i Island, skriver den danske jury i motiveringen af det danske valg.

- En dansk præst rejser gennem det barske islandske landskab med gode intentioner, men må hurtigt bukke under for sine egne fysiske og psykiske svagheder, og den danskuddannede islandske instruktør skildrer hans rejse med en unik blanding af Dreyer’sk ro, befriende skæv humor og et nuanceret blik for religionens bagside og det svære møde mellem to kulturer. (læs juryens motivation her)

Den danske jury består af lektor Heidi Hilarius-Kalkau Philipsen (SDU), filminstruktør Amalie Næsby Fick samt filmredaktør Jacob Ludvigsen (Soundvenue) i motiveringen af deres valg .

Med Hlynur Pálmason er også hans producenter Katrin Pors, Eva Jakobsen og Mikkel Jersin fra Snowglobe samt Anton Máni Svansson fra Join Motion Pictures nomineret, idet prisen deles ligeligt mellem filmens instruktør, manuskriptforfatter og producenter.

Stærkt felt af nordiske talenter
Sidste års vinder var den danske Oscarkandidat FLUGT. Også i år er der en Oscarkandidat med i opløbet, idet den biografaktuelle norske film VERDENS VÆRSTE MENNESKE er Norges kandidat til den nordiske filmpris. I det hele taget er årets felt af kandidater alle stærke og prisbelønnede festivalfilm, sådan har den islandske film LAMB høstet adskillige priser, ligesom det også er tilfældet for svenske CLARA SOLA, frt vandt fem Guldbagge Awards i Sverige samt en Golden Camera på Cannes Filmfestival tidligere i sommer. Den danske kandidat VANSKABTE LAND, som havde international premiere i sommer på Cannes’ Un Certain Regard, skal også lige nå forbi bl.a. Toronto International Film Festival, inden den får dansk biografpremiere 1. december.

Kandidaterne til Nordisk Råds Filmpris 2022 er:

Danmark: Vanskabte Land / Volaða Land

Producer: Nima Yousefi
Produktionsselskab: HOBAB

Nordens mest eftertragtede filmpris
Nordisk Råds Filmpris som blev indstiftet og uddelt første gang i 2002 gives for at øge interessen for det nordiske kultursamarbejde samt for at vise anerkendelse for enestående kunstneriske initiativ. Endvidere tjener priserne til at styrke og synliggøre den nordiske samarbejdsprofil. Prisen på 300.000 DKK gives til en kunstnerisk vigtig, nordisk produceret spillefilm som har haft biografpremiere mellem 1. juli 2021 og 30. juni 2022 og deles ligeligt mellem filmens manuskriptforfatter, instruktør og producer. Dette skal understrege, at film som kunstart er resultatet af et tæt samarbejde mellem disse tre hovedfunktioner.

Vinderen af prisen offentliggøres tirsdag den 1. november 2022 under Nordisk Råds session i Helsinki. Som optakt til årets prisfest vises de fem kandidater ved et planlagt filmevent i Aarhus senere på efteråret.

(læs mere om prisen og de fem kandidater her)

TIL REDAKTIONEN

For download af fotomateriale og trailer: www.nordiccouncilfilmprize.com eller henvendelse til undertegnede.

Den danske trailer kan embeddes fra: https://youtu.be/4nnQPdF-jVM