The Territory modtog i nat den ærefulde EMMY Award

EMMY Award til den danske filmproducer Sigrid Dyekjær for THE TERRITORY

Den danske filmproducer, Sigrid Dyekjær, modtog i nat den prestigefulde EMMY Award for sit arbejde med dokumentarfilmen THE TERRITORY, da årets priser blev uddelt på det gigantiske Peacock Theatre i Los Angeles.

Prisen, som er en af de mest prestigefulde priser i filmbranchen inden for dokumentar- og non fiktion film i filmbranchen, delte producer Sigrid Dyekjær bl.a. med sine tre nære kolleger Darren Aronofsky, Lizzie Gillet og Gabriel Uschida.

THE TERRITORY skildrer den utrættelige kamp, som det indfødte Uru-eu-wau-wau-folk kæmper mod de omfattende skovrydninger og brande, som ulovlige skovhuggere og ikke-indfødte landmænd har forårsaget i den brasilianske Amazonasjungle.

Det er en stor ære at modtage denne EMMY Award, udtaler Sigrid Dyekjær. Jeg er dybt taknemmelig for det fantastiske team, der har arbejdet så hårdt med at omsætte denne vigtige historie til film. Betydningen af denne film kan slet ikke overvurderes og derfor er det med stor glæde, at mine kolleger og jeg nu har modtaget denne pris.

Det er anden gang, at Sigrid Dyekjær modtager en EMMY for sit arbejde, idet hun i 2020 modtog prisen for den Oscar-nominerede film THE CAVE. Sigrid Dyekjær har i mere end 20 år produceret utallige danske og internationale film, senest har hun stiftet sit eget produktionsselskab, REAL LAVA, der bl.a. står bag THE INNOCENSE (2022) af Guy Davidi, UNDER THE SKY OF DAMASCUS (2023) af Heba Kaleb og Talal Derki samt MERKEL (2022) af Eva Weber.

THE TERRITORY, som har vundet et stort antal priser verden over, havde verdenspremiere på CPH:DOX i Danmark i 2022 og er siden blevet vist i mere end 170 lande på Disney+. Filmen modtog i 2022 den ærefulde Peabody Award og opnåede samme år at blive shortlistet til en Oscar for bedste dokumentarfilm.

Vedhæftet foto kan frit benyttes:

• Portræt af Sigrid Dyekjær (fotograf: Les Kaner)
  • Stillfoto fra The Territory (fotograf: Alex Pritz)

Forfatteren har genereret teksten delvist med AI og har revideret og redigeret indholdet.