En europæisk hovedpine venter på Danmarks næste statsminister

En europæisk hovedpine venter på Danmarks næste statsminister

Der venter en europæisk hovedpine til Danmarks nye statsminister efter folketingsvalget, for aldrig i min levetid har Europa stået i en dybere krise, hvor et regulært sammenbrud ikke kan afvises, udtaler Lykke Friis, som er aktuel med et nyt blik på Europas tilstand i bogen TÅRERNES EUROPA.

En russisk invasion af Ukraine, sabotage af gasledninger, energikrise, en frygt for tredje verdenskrig – læg dertil Brexit, autoritære bevægelser, pandemi og et selvsikkert Kina. Det håb om en fri og fredelig verden, der voksede frem, da Berlinmuren faldt, er godt tre årtier senere lagt endeligt i graven. Den verdensorden, vi i Europa troede, vi kendte, er ved at blive en helt anden. Men hvilken? Og hvad betyder det?

I mere end 30 år har Lykke Friis haft det europæiske som sit omdrejningspunkt. Med sin nye bog, TÅRERNES EUROPA, deler hun sine personlige betragtninger om en ny tid i Europa og i verden. Under sin opdagelsesrejse rundt på kontinentet, fra Moskva til Rom, via London og Kyiv, til Tallinn og det centrale Tyskland forsøger hun at bringe læseren tættere på at forstå, hvordan det kunne komme så vidt. For det føles som om, at alt det vi troede på, faldt henover en enkelt nat i februar.

- Månederne efter Putins invasion af Ukraine har, sammen med revolutionsåret 1989, været de mest intense i min levetid. Hver uge har budt på nyheder, som man ugen før dårligt kunne forestille sig. Ukraines stædige modstand, Sveriges og Finlands NATO-ansøgning, Tysklands oprustning, Danmarks EU-folkeafstemning og senest eksplosionerne i Nord Stream-gasledningerne – eller de mere kuriøse nyheder som ’passiv kogning’ af italiensk pasta, en spansk premierminister, der smed slipset, mens landet manglede isterninger, og en tysk ministerpræsident, der anbefalede etagevask og fremhævede vaskekludens fortræffeligheder. For ikke at tale om det, at brændetyveri nu i Danmark meldes til forsikringsselskaberne i stor stil.

Lenins citat om, at der findes årtier, hvor der intet sker – og uger, hvor der sker lige så meget, som i løbet af årtier, opsummerer i den grad 2022, skriver Lykke Friis i bogen.

Lykke Friis er i dag direktør for Tænketanken Europa og co-chair for European Council on Foreign Relations. Med en fortid som både minister, prorektor, korrespondent og forsker på Dansk Udenrigspolitisk Institut har hun et indgående kendskab til såvel de politiske som diplomatiske processer i det europæiske samarbejde. Og i bogen trækker hun på sin store viden og på et utal af samtaler med væsentlige personer, fra den polske frihedshelt Lech Walesa til Ruslands tidligere præsident Dmitrij Medvedev. Alt sammen for at forklare, hvad der bragte os til dette vendepunkt i historien og for at give kvalificerede bud på, hvad der venter os.

TÅRERNES EUROPA er en aktuel og nødvendig opfølgning på HÅBETS EUROPA, som Lykke Friis skrev i 2019 som en status over et nyt og bedre Europa. Men meget er, som bekendt, sket siden og udfordringerne har hobet sig op i en grad, som kan få selv den stærkeste europæer til at tvivle om fremtiden.

** Til redaktionen: Anmeldereksemplar af bogen kan rekvireres hos neumann@mail.dk **

Vellykket kommunikation er at skabe relevans og relation til verden.

Freddy Neumann

Pressekontakt Kommunikationsansvarlig 20467846

Strategi & Kommunikation i kulturen

Vellykket kommunikation handler ikke om at kommunikere i blinde, men om at kommunikere præcist og rettidigt. Kommunikation i kulturverdenen spreder sig langt udover den traditionelle PR og handler i dag om at skabe impact, relevans og relation til verden omkring os.

Neumann Strategi & Kommunikation
Nyvej 10A, 3. tv