Før Stormen: Gregers Jørgensen er én af Mandøs sidste landmænd.

Trailer premiere : FØR STORMEN - ny dansk film om livet på Mandø får snart biografpremiere

BIOGRAFPREMIERE 22. FEBRUAR - SE FILMENS TRAILER

Alle taler om klimaforandringer, men kun de færreste forstår, hvad det indebærer. De 27 beboere på den lille danske vadehavsø Mandø er vant til voldsomt vejr og oversvømmelser. Men klimaforandringerne har kun gjort tingene værre, og nu udgør de en alvorlig eksistentiel trussel mod den otte kvadratkilometer lille ø. Alligevel nægter mange af øens beboere at give op, gennem generationer har de levet med truslen fra havet og insisterer på fortsat at leve et helt almindeligt øliv.

Den nye danske dokumentarfilm giver publikum et sjældent og hjertevarmt indblik i et lille øsamfund og skildrer livet og året i dette særegne samfund med respekt, ærbødighed og en akut bevidsthed om de udfordringer, de står overfor.

Filmen, som er instrueret af Juan Palacios og medinstrueret af Sofie Husum Johannesen, får nu dansk biografpremiere, når filmfestivalen CPH:DOX sikrer at filmen kommer ud i de danske biografer fra 22. februar.

Det er ikke hverdagskost for os at distribuere biograffilm uden for festivalperioden, men da muligheden opstod for at udbrede den anmelderroste film, ‘Før Stormen’, til hele Danmark, slog vi til.

“Vi er enormt stolte over, at vi skal hjælpe med at bringe denne fantastiske og vigtige fortælling ud til alle danskere. CPH:DOX er sat i verden for at understøtte og udbrede vigtige dokumentarfilm, og det er præcis dét, ‘Før Stormen’ er. Filmen er ikke kun en film om Mandø; den er en fortælling, der taler til et nationalt publikum om universelle emner som fællesskab, identitet og miljøets skrøbelighed.

Denne film repræsenterer mere end blot underholdning; den er en del af en større diskussion om de danske øers fremtid. Med en befolkning på de danske småøer, der er halveret siden 1930'erne og klimaforandringer, der truer deres eksistens, er ‘Før Stormen’ en vigtig påmindelse om vores alles ansvar for at beskytte disse unikke samfund,” udtaler Niklas Engstrøm.

’Før Stormen’ er produceret af ELK FILM med støtte fra bl.a. Det Danske Filminstitut, TV2 Danmark, Realdania, Merkur Fonden og Claus Sørensens Fond.

Se filmens trailer: https://www.youtube.com/watch?v=ecw7iQoOv9s