HHX flytter ind på Albertslund Gymnasium

Fra sommeren 2018 oprettes gymnasieuddannelsen hhx på Albertslund Gymnasium.

Gymnasiet udbyder i forvejen htx, stx og hf og bliver dermed det første gymnasium på Sjælland til at udbyde alle fire gymnasieuddannelser.

Med fag som afsætning, erhvervsjura, international økonomi, virksomhedsøkonom og innovation er hhx den gymnasieuddannelse, som er mest økonomisk og erhvervsrettet, og ifølge rektor på Albertslund Gymnasium Trine Ladekarl Nellemann giver det mange spændende muligheder for hele gymnasiet.

- Hhx er jo for de unge, som brænder for at arbejde med fx virksomheder, eksportmarkedsføring, iværksætteri og jura, og med hhx i Albertslund får vi endnu flere muligheder for at lave undervisning på tværs af uddannelser og fag. Specielt bliver det spændende at lave innovationsprojekter på tværs af hhx og htx, siger Trine Ladekarl Nellemann og forklarer videre:

- Vores htx-elever kan jo f.eks. udvikle spændende tekniske løsninger i forhold til produktudvikling, men mangler blandt andet den økonomiske og markedsføringsmæssige dimension, så her kan både undervisere og elever bruge hinanden på tværs i samlede projekter, siger hun.

Trine Ladekarl Nellemann ser også en kæmpe fordel vejledningsmæssigt ved at have alle fire gymnasieuddannelser

- Hvis en elev er i tvivl, om hvilken gymnasiale uddannelse han eller hun skal vælge, så er det en klar fordel, at de har alle fire tilbud her. Det vil f.eks. sige, at man i de første tre måneders intro-forløb kan skifte gymnasieuddannelse uden at skulle skifte skole, og så er vi sikre på, at eleven ikke ”bare” vælger gymnasiet pga. skolen, men derimod pga. sin faglige interesse, siger hun.

Skal ud og gøre opmærksom på uddannelsen

Der er som bekendt ansøgningsfrist til gymnasiet allerede til marts, så nu handler det ifølge Trine Ladekarl Nellemann om at komme ud og fortælle alle de unge og deres forældre i området, at man nu kan tage en hhx i Albertslund

- Vi får rigtigt travlt med at sprede budskabet om hhx i den kommende tid. Vi satser på at komme ud og bl.a. gennemføre nogle hhx-innovationsdage på folkeskolerne i bl.a. Albertslund, Taastrup, Vallensbæk Nord og Glostrup, siger Trine Ladekarl Nellemann.

Albertslund Gymnasium holder ligesom mange andre gymnasier infoaftener i januar.

Den 15. januar holder man et fælles for alle gymnasieuddannelser, så her kan man altså også høre om den nye hhx samt stx, hf og htx. Gymnasiets tekniske gymnasium, htx, afholder desuden et selvstændigt arrangement den 7. februar.

Bliver del af spritnyt Gymnasium

I første omgang flytter hhx-eleverne ind sammen med alle de øvrige gymnasieelever på gymnasiets nuværende adresse i Løvens Kvarter i Albertslund. I fremtiden kan eleverne glæde sig over at gå på et spritnyt gymnasium med topmoderne faciliteter.

Opførelsen af et nyt gymnasium på Kongsholmgrunden i Albertslund er nemlig i fuld gang, og går alt efter planen, kommer eleverne til at rykke ind på Vestskovens Gymnasium, hvor de bl.a. skal dele adresse med Albertslund Musikskole og får virksomheden Gate 21 som nabo – en virksomhed, som man allerede nu har et stærkt partnerskab med.