NNIT Delårsrapport for de første ni måneder af 2017

NNIT Delårsrapport for de første ni måneder af 2017

NNIT leverer organisk vækst i omsætningen på 2,1 % og en overskudsgrad på 7,9 % for de første ni måneder af 2017.

Resultatet i hovedtal for de første ni måneder af 2017:

• Nettoomsætningen voksede 4,2 % i rapporterede valutaer påvirket af en engangstilbageførsel af omsætning på DKK 33 millioner vedrørende et forlig med en kunde i det offentlige kundesegment, se selskabsmeddelelse 8/2017
  • Eksklusiv engangstilbageførsel af omsætning voksede nettoomsætningen 5,9 %, heraf var 3,7 % organisk vækst. Nettoomsætningen med 13 % fra kunder uden for Novo Nordisk-koncernen mens nettoomsætningen fra Novo Nordisk-koncernen faldt med 3,0 %
  • Overskudsgraden var 7,9 % i rapporterede valutakurser mod 9,8 % for de første ni måneder af 2016. Eksklusiv engangstilbageførsel af omsætning var overskudsgraden 9,3 %
  • Periodens resultat faldt 9,3 % til DKK 130 mio. som følge af engangstilbageførsel af omsætning. Eksklusiv engangstilbageførsel af omsætning steg periodens resultat med 8,6 % til DKK 156 mio.
  • Underliggende frie pengestrømme for de første ni måneder af 2017 blev forbedret med DKK 37 mio. til DKK 155 mio. sammenlignet med de første ni måneder af 2016. Inklusiv købet af SCALES og investering i et nyt datacenter var frie pengestrømme for de første ni måneder af 2017 DKK -78 mio. Engangstilbageførsel af omsætning påvirkede ikke frie pengestrømme for de første ni måneder af 2017
  • Ordrebeholdningen for 2017 i begyndelsen af 4. kvartal 2017 var DKK 2,750 mio. svarende til en stigning på 3,3 % i forhold til samme tidspunkt sidste år.Ordrebeholdningen er negativ påvirket med 1,2 procentpoints som følge af engangstilbageførsel af omsætning
  • Forventningerne til 2017 fastholdes i forhold til selskabsmeddelelse 8/2017:
    • Vækst i nettoomsætningen på 4-6 % i faste valutakurser med en forventet organisk vækst på 1-3 %. Det indgåede forlig har en negativ engangspåvirkning på omkring 1,2 procentpoint
    • Overskudsgrad på omkring 9 % i faste valutakurser. Det indgåede forlig har en negativ engangspåvirkning på omkring 1,0 procentpoint
    • Investeringsniveau for 2017 på 15-17 % af nettoomsætningen med et forventet organisk investeringsniveau på 12-14 % af nettoomsætningen, som følge af hovedparten af investeringerne i et nyt datacenter vil påvirke 2017.

Per Kogut, administrerende direktør i NNIT udtaler: “2 % organisk vækst i omsætningen samt enoverskudsgrad på 7,9 % i de første ni måneder af 2017, som følge af tilbageførsel af omsætning på DKK 33 mio. i forbindelse med et forlig på en tre år gammel voldgiftssag med en kunde, er ikke tilfredsstillende. Forliget har en engangspåvirkning, og vi kan nu se fremad og fortsætte vores strategiske rejse. Det er derfor betryggende, at vi har vundet flere kontrakter inden for international life sciences i den seneste tid, men vi har stadig hårdt arbejde forude.”

Telekonference
NNIT præsenterer resultatet for de første ni måneder af 2017 den 26. oktober 2017 kl. 10:30 CET. Investorer kan lytte med via et link på www.nnit.com under menupunktet 'Investors – Events & presentations’. Præsentationsmaterialet vil være tilgængeligt ca. 1 time før telekonferencen.

For yderligere information henvises til følgende kontakter
Investorer:
Jesper Vesterbæk Wagener