Nyhed -

Unge Norconsult ingeniører designer nyt spildevandssystem under Folehavekvarteret

Folehavekvarteret i Valby blev tegnet i 1952-1961 af Jens Houmøller Klemmensen og Svend Fournais og senere opført af Fagforeningernes Boligforening. Under de 27 gule lejlighedsblokke har to unge ingeniører fra Norconsult netop designet et nyt spildevandssystem. Systemet ligger højt og i tilgængeligt terræn med gode rensemuligheder, er skabt i et langtidsholdbart materiale og sikrer samtidig dårlige betingelser for rotter, som området har været stærkt plaget af. Projektet er skabt som en del af en større opgave der løses under Byggepartnerskabet/ KAB &os

Lars Bo Nielsen og Bo Emil Andersen er navnet på de unge Norconsult-ingeniører, der begge er uddannet fra DTU Infrastruktur, og som arbejder med regn- og spildevandsløsninger i undergrunden i områder mellem bygningers fundament og forsyningens system.

Regn- og spildevandsløsninger er i dag adskilte som følge af grønne tiltag som foreskrives af kommunernes klimatilpasning – det bevirker at regn- og spildevand håndteres forskelligt både inden for matriklen og i det offentlige system.

I arbejdet i Folehavekvarteret har Lars Bo Nielsen og Bo Emil Andersen således arbejdet med at skabe en moderne løsning for regn- og spildevand, hvor de har udmærket sig ved at designe et nyt spildevandssystem, som separeres fra regnvandssystemet. Det ud fra et udgangspunkt, hvor kloakken i tidens ånd har været udført som et fælles system placeret under bygningerne, hvor vedligehold og renovering er svært og dyrt.

Lars Bo Nielsen og Bo Emil Andersen har selv designet systemet og håndteret kontakten til underleverandører, entreprenøren og til bygherre inkl. driftspersonale. Deres arbejde og design af det nye spildevandssystem er blevet anerkendt af både kunden KAB samt henholdsvis entreprenør og underentreprenør.

”Folehaven-projektet er et skoleeksempel på, at når fagligheder og kompetencer er i orden, er antallet af år på bagen i Norconsult mindre relevant. Lars og Bo har i Folehavekvarteret på eksemplarisk vis bragt sine fagligheder og kompetencer i spil, og sikret et stærkt samarbejde mellem alle aktører og en imponerede leverance, som alle parter i projektet har været glade for”, siger Kristina Marker, anlægschef i Norconsult.

Til januar 2022 udføres en Mockup af en prøveblok i Folehaven, hvorefter de øvrige blokke udføres fra marts 2022 til marts 2023.

Fakta om Folehaven:

Folehavekvarteret i Valby er omkring 200.000m2 og består af 27 gule lejlighedsblokke og et butikstorv, en skole, et plejecenter og en kirke. Lejlighedsblokkene huser 957 lejligheder.

Folehaven blev tegnet i 1952-1961 af arkitekterne Jens Houmøller Klemmensen og Svend Fournais og senere opført af Fagforeningernes Boligforening