Instruer din egen NorthSide-koncert

Instruer din egen NorthSide-koncert

Det Aarhus-baserede firma Re:Mix har netop lanceret apps med Nephew og Kashmir, der skubber grænserne for, hvordan man kan få koncertoplevelsen ind i stuen.

Den klassiske koncert-dvd er blevet udfordret af ny teknologi. De to Aarhus-selskaber, GotFat Productions og Apptitude, er nemlig gået sammen med festivalen NorthSide med støtte fra Region Midtjyllands støtteordning More.Creative om at starte selskabet Re:Mix. I sommer optog Re:Mix to koncerter på NorthSide 2013, og resultatet er netop blevet præsenteret på årets SPOT Festival. De to koncerter med henholdsvis Kashmir og Nephew er genskabt i to iPad-apps, der giver publikum mulighed for at skræddersy deres egen unikke koncertoptagelse.

Koncerterne blev hver især optaget af over 30 kameraer, og app’en giver publikum lov til frit at skifte mellem de forskellige vinkler for at skabe deres egen version af koncerten – deres egen Director’s Cut-version, om man vil. Men app’en også med en ’sofa-vinkel’, hvor producenterne har givet deres eget bud på, hvordan koncerten skal redigeres, som man kan nyde uden selv at skulle skifte vinkler.

Digital innovation
Thor Hampus Bank er direktør for Re:Mix, og han slår fast, at Re:Mix er et first mover-projekt, og at der således ikke er nogen, der har lavet noget lignende tidligere. Han nævner blandt andet, at Facebook-integration giver app’en et socialt element, som man ikke har mulighed for at opnå på den klassiske koncert-dvd. Brugerne har desuden via Facebook mulighed for at kommentere på koncerten, ligesom de også kan se og svare på andres kommentarer.

- De to bands har også egne profiler, så Simon Kvamm kan for eksempel gå ind og skrive ’det er en Gibson-guitar’ og så svare på de kommentarer, der kommer, siger han.

For et år siden fik han idéen om at videreudvikle den traditionelle koncertoptagelse med fokus på at udnytte potentialet i de nye digitale platforme.

- Jeg henvendte mig til Apptitude, som også syntes, det var en god idé. Og så lavede vi et partnerskab og tog kontakt til NorthSide. NorthSide vil gerne være sådan en fremadsynet og innovativ festival, så de var med på den og hjalp os med at få kontakt til kunstnerne, siger Thor Hampus Bank, der ikke lægger skjul på, at han er stolt af det færdige produkt:

- Vi har jo prøvet det af på en del folk efterhånden, og de er alle sammen glade for at sidde og lege med iPad’en. Nogle siger, at det her er så fedt lavet, det virker så cool, og det er så godt et design, at man skulle tro det kom fra et meget større internationalt selskab.

Re:Mix præsenterede i weekenden deres apps i forbindelse med SPOT Festival, og i forbindelse med NorthSide i juni, vil Re:Mix også lancere en iPhone-version af app’en.

For begge apps gælder det, at en version med de tre første numre er gratis at hente. Derefter kan man købe adgang til resten af materialet for 45,- kr.

Re:Mix NorthSide – Nephew live på NorthSide kan hentes til iPad nu i App Store.

Re:Mix NorthSide – Kashmir live på NorthSide kan hentes til iPad nu i App Store.

NorthSide 2014 afvikles i Ådalen ved Aarhus i dagene 13.-15. juni, og billetter sælges via Billetlugen.dk.

Besøg NorthSide.dk eller facebook.com/northsidefestival for mere info om NorthSide 2014.