Corona har sat restaurationsbranchen under pres

Det er ikke Længere ufatteligt, at en pandemi kan have indflydelse på hvert eneste hjørne af den globale økonomi, som vi har oplevet under coronakrisen. Regeringen i Danmark har måtte tage nogle vidtgående initiativer, for på bedst mulig vis, at kunne inddæmme smitten. Restaurantbranchen har ikke været en undtagelse.

Som enhver anden branche er restaurantbranchen dybt ramt og oplevede et pludseligt sammenbrud, som aldrig før. Og det er særligt mærkbart for restauranterne eftersom de er vant til at være en branche, hvor danskerne bruger op mod halvdelen af deres årlige madbudget.

Det er derfor vigtigt at støtte op de små private virksomheder i branchen, så de kan komme ovenpå igen efter længere tids nedlukning.

5 grunde til at støtte op omkring restauranterne:

• Du viser at du anerkender den enorme risiko og de udfordringer, der ligger i at have en privat virksomhed
  • Du får en fantastisk madoplevelse
  • Du skal ikke selv bruge tid og energi på at kokkerere
  • Du hjælper med at skubbe gang i økonomien efter nedlukningen
  • Du letter det pres som restaurantbranchen har lige nu

Stor glæde efter genåbning

Under nedlukningen var der mange der savnede at kunne gå ud at spise, og få noget ekstraordinært lækkert mad en gang imellem. Derfor har mange siden genåbningen gjort hyppigt brug af restauranterne. Det er nemlig ikke alle, der har talent for at lave lækker mad, og derfor er det fantastisk at de efter genåbningen også har mulighed for at få noget lækkert mad.

Det er blandt andet udenlandske retter, som der er stor efterspørgsel på, og en af grundene til dette kan være, at mange ikke har evnerne til at kokkerere lige præcis disse hjemmefra, samt at mange stadig har storlængsel efter at komme ud i verden at rejse, men i stedet må nøjes med noget udenlandsk mad.

Det er blandt andet det japanske Ramen i København som er et stort hit blandt mange, og som mange hungrede efter under nedlukningen, og som nu kan sætte gang i drømmene om at befinde sig på Mount Fuji i Japan i gang.

Og selvom vi måske lige pt. stadig må nøjes med at drømme os væk til Japan, så behøver vi ikke at nøjes med hvilken mad vi vil have. Hos Men-O ramen i København, har de nemlig masser af forskellige lækre retter på menukortet. Så hvis du har brug for en underskøn madoplevelse, hvor du kan drømme dig om på den anden side af kloden, så se deres udvalg af ramen her.

Stadig mange restriktioner

Selvom restaurationsbranchen kan glædes over at være åbnet op igen, går alt ikke lige så glidende som før. Coronakrisen har nemlig sat sine spor, og samtidig skal restauranter og caféer stadig efterleve de restriktioner, som er sat fra regeringens side.

Det gælder blandt at forsamlingsforbuddet skal overholdes, samt at der skal være afstand mellem gæsterne så smittefaren minimeres. Dette har betydning for, hvor mange kunder der er plads til hos den enkelte restaurant, og dette har selvfølgelig også sine konsekvenser.

Desuden er der blevet sat større fokus på selvbetjeningsløsninger, for derved at kunne mindske den indbyrdes kontakt.

Rengøringen er blevet effektiviseret og der er især kommet fokus på rengøring af kontaktpunkter.

Nogle restauranter er blandt andet også gået over til engangsmenukort, for derved at sænke muligheden for smittespredning herigennem.

Når restauranterne gør så stor en indsats for at klare den efter nedlukningen, er det altså en rigtig god idé at vælge at støtte op om dem ved eksempelvis at tage et ekstra restaurantbesøg, hvis du har mulighed for det.