Pressemeddelelse -

Flertallet af danskerne synes boligflytningen er svær: Sådan hjælper mægleren dig i hus

Når danskerne pakker møbler og personlige sager i flyttekasser, er det ikke uden tanke på den komplicerede proces, der kan følge med. En ny undersøgelse, som Epinion har foretaget for Nybolig, viser, at et flertal af danskerne opfatter flytningen til en ny bolig som en indviklet proces.

I en undersøgelse, som Epinion har foretaget for ejendomsmæglerkæden Nybolig, har man spurgt et repræsentativt udsnit af danskerne, i hvilken grad de opfatter flytningen til en ny bolig som en indviklet proces. Her svarer 34,3 pct. i høj eller meget høj grad, 43,2 pct. svarer i nogen grad, 13,2 pct. svarer i lav grad, mens 5,5 pct. svarer slet ikke. 3,8 pct. svarer ved ikke.

-Ikke overraskende svarer over tre ud af fire danskere, at de i større eller mindre grad oplever boligflytningen som en indviklet proces. Det er en stor ting at flytte, og for langt de fleste er boligen den største økonomiske disposition i livet. I processen skal man både være med i salget af ens gamle bolig, mens man samtidig skal se frem mod overtagelsen af en ny bolig. I salgsfasen drejer det sig blandt andet om åbent hus, fremvisninger, forhandling og købstilbud samt de formelle rammer i forbindelse med at købsaftalen underskrives. I købsfasen gælder det alt fra indsamling af relevante dokumenter og rapporter om boligen til dialogen med sælger og ens bank om finansiering af boligen, siger Peter J. Mattsen, adm. direktør i Nybolig.

Det er dog heldigvis her, hvor den gode ejendomsmægler gør hele forskellen, påpeger han.

-Heldigvis oplever mange danskere den enorme hjælp, det er at have en kompetent, dygtig og professionel mægler ved sin side til at rådgive og styre bolighandlen i hus. Hos Nybolig trækker vores mæglere på mange års erfaring, og de gør en fokuseret og grundig indsats for at sikre, at vores kunder oplever en grundig proces omkring deres handel, uanset om de køber eller sælger bolig gennem os, siger Peter J. Mattsen.

Der kan dog være klare fordele ved at alliere sig med en købermægler, hvis man ønsker den størst mulige tryghed i flytteprocessen, påpeger mæglerkæden.

-Traditionelt set varetager ejendomsmægleren sælgers interesser, mens man som køber står mere alene i dialogen med sælgers mægler og ens bank omkring boligfinansieringen. Men med en mægler, der kan yde køberrådgivning, kan man også som køber få sin egen repræsentant. Hos Nybolig kan vores certificerede køberrådgivere hjælpe med alt fra pristjek og dokumentgennemgang til udarbejdelse af skøde og refusionsopgørelse - uanset hvilken livssituation, der har motiveret flytningen, siger Peter J. Mattsen.

• Bygning, ejendom

• Hovedstaden

Nybolig er en landsdækkende ejendomsmæglerkæde med 220 forretninger fordelt over hele Danmark. Ejendomsmæglerne i Nybolig har et stort lokalkendskab og mange års erfaring med at hjælpe danskere, der skal købe eller sælge bolig. Nybolig ejes af Nykredit Mægler, som er en del af Nykredit.

Frederik Kragh Nielsen

Pressekontakt Pressechef, Nykredit Mægler +45 2448 6266