’’Hold fingrene fra vores træpiller’’ :Skriver Journalisten Kjeld Bjerre

Selvom det lyder som en ikke så miljøvenlige udtalelser, er det i virkeligheden det modsatte. Det er nemlig de store virksomheder og industrier der skal holde fingrende væk fra vores miljøvenlige træpiller. Ja, du læste rigtig, den er god nok – Miljøvenlige træpiller.

Ich bin, du bist – op i røven med det sidst’

Ich bin, du bist – op i røven med det sidst’ - Sådan forklarer journalist Kjeld Bjerre hans og hans medstuderendes holdning fra folkeskolen til tyskundervisningen og i følgende sætninger beskriver han hvordan at der har været samme holdning til klimaet i mange år, for både ham og de fleste danskere. Men den dårlige samvittighed har nået os og vi kan alle se hele kloden ’’faktisk er ved at bryde sammen under resultatet af mange års - op i røven med det sidst’...’’ lyder det blandt andet fra artiklen med overskriften ’’ Hold fingrene fra vores træpiller’’.

Overskriften kan virke meget modsigende, men bare rolig, Kjeld vil gerne passe på miljøet. Det er netop derfor han tog til Ribe for at besøge Dansk Træemballage. Hans bekymring og grundlaget for hans besøg, er spørgsmålet ’’Hvordan kan vi bevare en moderne tilværelse med frihed til udfoldelse, men uden at belaste miljøet og smadre klimaet?’’ For han gider hverken leve i en jordhulde grundet konsekvenserne af miljøet eller for at passe på miljøet. Og det kan man jo godt forstå!

Enormt spild i industrien

Meget skræmmende tal kan findes frem når vi kommer til savværket i Ribe. Hver eneste dag kommer der mellem 35-40 lastbiler ind på savværket med dansk nåletræ. De kommer med ca. 700 kubikmeter træ om dagen eller voldsomme 250.000 kubikmeter træ om året. Hver dag produceret mellem 500-600 kubikmeter prima brædder og det er her det enorme spild kommer ind i billedet.

Direktøren for savværket regner med at det som tommelfingerregel er 50 % der bliver til brædder og resten bliver til savsmuld og bark og flis. Procent fordelingen på de sidste procent er 40 % savsmuld og 10 % bark og flis. Inden du hiver høtyven og faklerne frem, er vi så heldige at denne savsmuld selvfølgelig bliver brugt til noget rigtig fornuftigt. Og jeg vil faktisk gå så langt at sige at det bliver brugt til noget miljøvenligt.

Stampemøllen.dk

Året var 1581 og her fik bønderne deres første vandmølle i området omkring Ribe. Den blev brugt til at få stampet deres vadmel. Deraf ordet stampemølle. Op i gennem historien blev dette område ramt af flere katastrofer som stormflod og brand, men til den dag i dag, bliver der stadig lavet produkter til ’’bønderne’’ nemlig brædder og fra savsmuld og bark og flis laves der træpiller. I 1581 tænkte man ikke på miljøet som man gør i dag, og det var netop miljøet stampemøllen.dk tænkte på de begyndte at lave træpiller ud af spildet fra savværket.

Men hvordan kan træpiller være miljøvenligt tænker du måske? Der er mange grunde til at træpiller fra stampemøllen er mere miljørigtige end andre piller. For det første så laves pillerne ud fra et spild produkt. Man kan næsten sige at produktionen af spåner er energimæssigt gratis, da formålet ikke er at lave træspåner men brædder. Derudover stopper import af andre produkter fra andre lande som Østeuropa, Baltikum og Canada.

Og det er vigtigt at flere grunde. Udover at du bruger meget mindre brændstof ift. transport, så er der rigtig mange af disse producenter der laver træspåner og piller af de spåner, af hele stammen fra træet. De laver altså ikke pillerne af et spild produkt.

Fra stampemollen-traepiller.dk er det så godt som ’’økologisk’’ som Kjeld skriver det. Det kommer fra lokale danske skove, bliver brændt i Danmark og dermed bliver den CO2 der bliver udgivet suget lige tilbage og ind i de danske træer og skove.

• miljøvenlighed
  • træpiller
  • stampemollen-traepiller

Patenteret HD-træpille i højeste kvalitet

Samme kvalitet hver gang !

HD-træpiller fra Stampemøllen, er helt ensartede træpiller, hverken for korte eller for lange.
De passerer lettere gennem sneglen, har højere brændværdi, og mindre CO2-udledning