Tankvognschauffør underviser i sikker trafik

Som chauffør kan det være spændende at tage et par arbejdsdage ud af kalenderen hvert år til et godt formål. Det er netop, hvad Nicolai Schnor Olsen, chauffør hos energiselskabet OK, får mulighed for. Normalt lægger han sin energi i at køre ud med fyringsolie og brændstof, men fordi OK er en del af kampagnen ”Trafiksikkerhed i Øjenhøjde”, har han mulighed for at bruge et par dage hvert forår på at undervise børn i sikkerhed i trafikken.

Kampagnen er i gang med 16. sæson og har til formål at undervise børn i 3. - 5. klasse i trafiksikkerhed - særligt med fokus på højresvingsulykker. Gennem teoretisk undervisning i klasselokalet og praktisk undervisning ved lastbilen, får eleverne øjnene op for, hvornår de er synlige, og ikke mindst, hvornår de ikke er, når de skal ligeud i et kryds og lastbilen til højre.

”Det er rigtig positivet, at det teoretiske i klassen er kombineret med det praktiske element, når de kommer ud til bilen. Det giver rigtig god mening” siger Nicolai Schnor Olsen, der har været med som underviser de sidste tre år.

Positivt at undervise

For Nicolai Schnor Olsen og de øvrige chauffører i Trafiksikkerhed i Øjenhøjde, får de en anden arbejdsdag end de fleste, når der står undervisning af skolebørn på programmet.

”Det er et dejligt afbræk i hverdagen,” siger Nicolai Schnor Olsen og fortsætter: ”Jeg er rigtig glad efter sådan en dag og føler, jeg har været med til at gøre en forskel. Det er en fornøjelse at se, hvordan børnene lyser op, når de kommer ud til lastbilen. De får virkelig en oplevelse af, hvor meget eller lidt, man rent faktisk kan se, når man sidder i lastbilen,” siger han.

OK har været med i Trafiksikkerhed i Øjenhøjde i mere end ti år.

”Det giver en stolthed at være i en virksomhed, som er med til at gøre en forskel og tager aktiv del i at oplyse børn i sikker færdsel, og forhåbentlig kan det være med til at afværge ulykker i trafikken,” siger Nicolai Schnor Olsen.

Om Trafiksikkerhed i Øjenhøjde

• Formål med kampagnen: at informere elever i 3. – 5. klassetrin om lastbilens kritiske zoner, hvor chaufføren har begrænset udsyn
  • I år er 16. gang, at kampagnen kører
  • Siden 2003 er over 100.000 børn blevet undervist
  • Virksomhederne bag kampagnen: DTL, 3F, Volvo, Danske Fragtmænd, energiselskabet OK, Codan og Børneulykkesfonden

• Transport

• csr
  • transport

Om OK:

• OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedsæde på Åhave Parkvej i Viby J og beskæftiger cirka 600 medarbejdere.
  • OK tæller udover moderselskabet OK også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus.
  • OK omfatter mere end 660 tankstationer, 132 vaskehaller samt 72 Truck Diesel stationer, hvor vognmænd kan tanke døgnet rundt, fordelt over hele landet.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • Foruden energiprodukterne sælger OK også mobiltelefoni og forsikringer.

Anne Dyrholm

Presseteam 8932 2247