Ny Opel Grandland: Nyt Design, Digitalt Cockpit og mere Teknologi

• Nyt ansigt: Nu med Opel Vizor front, ligesom Mokka
  • Kompakt SUV til alle kørselsbehov: Benzin, diesel og plug-in hybrid varianter
  • Klasseledende lysteknologi: Adaptive IntelliLux LED® Pixel lys med 168 LED’er
  • Nyt sikkerhedsudstyr: Night Vision registrerer bløde trafikanter og dyr i natten
  • Optimal siddekomfort: Ergonomiske AGR-forsæder

Opel Grandland slutter sig til Det Nye Opel, med et gennemgribende facelift på både design og teknik. Ligesom den nye Opel Mokka har Grandland smidt sit ”X” og er til gengæld blevet udstyret med den nye Vizor front grill og det digitale Opel Pure Panel instrumentbord. Ud over et markant visuelt løft både ude og inde, har Grandland fået spændende teknologi installeret, som fx de adaptive IntelliLux LED®Pixel forlygter med 160 LED enheder og Night Vision, der registrerer fodgængere og dyr på op til 100 meters afstand. Den tyske bilproducent tilbyder også den nye Grandland med de ergonomiske AGR-certificerede forsæder og så fås den som enten benzin, diesel eller plug-in hybrid.

Ny teknologi i Grandland: Opel Vizor med IntelliLux LED®Pixel Lys

Grandland har fået Opels nye signatur-front Opel Vizor. Det brede mørke panel, der pryder alle de nyeste Opel-modeller, fremhæver bilens bredde og indrammer visuelt det karakteristiske vingeformede Opel-kørelys og Blitz-logoet.

Vizor grillen rummer også de nye adaptive IntelliLux LED® Pixel forlygter, der også kendes fra Insignia. De 168 LED enheder (84 i hver lygte) justerer sig hvert millisekund ift. vejens forløb, kurver, vejrforhold, landevej, motorvej eller parkering og skaber en mere nuanceret lystilpasning til forholdene, der giver optimal sigtbarhed for føreren. Resultatet er et større oplyst område (lyskeglen) samt en mere præcis nedblændingskegle i retning af foran- og modkørende trafikanter, så de ikke blændes. De avancerede forlygter gør Grandland klasseledende inden for lygteteknologi.

En anden teknologi, der også introduceres for første gang i Grandland, er Night Vision. Systemets infrarøde kamera kan registrere mennesker og dyr op til 100 meter forude og advarer føreren om, hvor det levende objekt befinder sig.

Intuitiv og digital brugerflade: Det nye Opel Pure Panel cockpit

Opel vil gerne tilbyde en overskuelig og intuitiv brugerflade med fokus på det nødvendige for kørslen. To skærme på henholdsvis 10 og 12 tommer danner til sammen et digitalt cockpit kaldet Opel Pure Panel. Det fører-centrerede cockpit sørger for, at føreren har de essentielle funktioner til rådighed uden at tage øjnene fra vejen. Derudover har Pure Panel infotainment system, smartphone integration, apps og mulighed for tilkøb af navigation.

Assistentsystemer til sikker kørsel: Adaptiv fartpilot med “Stop & Go” funktion

Den nye Grandland med automatgear er udstyret med flere nye assistentsystemer. Den adaptive fartpilot har ”Stop & Go” funktion og kan sætte i gang igen fra stilstand og vejbane assistenten sørger for, at bilen automatisk holder sin bane. Vælger man at skifte bane advarer blindvinkel assistenten om biler i den blinde vinkel.

Opel Grandland er også udstyret med et 360-graders panorama kamera. Et billede af front og bagende samt et i fugleperspektiv af bilen, vises på infotainmentskærmen. Den automatiske parkerings assistent hjælper yderligere til med parkeringen ved at registrere alle former for parkeringspladser og styre bilen ind og ud, hvad enten der er tale om en parkeringsbås eller en parallelparkering.

Som standardudstyr i alle Grandland varianter kan nævnes: front kollisions alarm med automatisk nødbremse, fodgængeralarm, vejbanealarm, skiltegenkendelse, træthedsalarm og fartpilot.

Højt niveau af komfort: Ergonomiske sæder og stort infotainment system

Opel har fokus på ergonomien i kabinen, hvilket også gør sig gældende på den nye Grandland. Den fås med de velkendte AGR-certificerede (Aktion Gesunder Rücken e.V) sæder, der giver god støtte og mange indstillingsmuligheder til at opnå den optimale siddekomfort. Det er også muligt at tilkøbe varme og ventilation i sæderne.

Multimedia Navi Pro infotainmentsystemet har ”live” trafikinformation, online kort opdateringer og navigation. Trådløs opladning af mobiltelefonen er også en option i Grandland.

Biler til ethvert behov: Grandland kommer med benzin, diesel eller plug-in hybrid

Opel laver biler til at dække kundens behov. Derfor kan man vælge mellem både benzin, diessel eller plug-in hybrid alt efter ens kørselsbehov. Plug-in hybriden kommer i to udgaver, der har henholdsvis 225 hestekræfter og forhjulstræk samt 300 hestekræfter og firehjulstræk.

Eksteriøret er blevet opfrisket med den nye Vizor grill på fronten, og bag på er Grandland navnet placeret centralt med store bogstaver på bagklappen sammen med Opel Blitz logoet. Derudover har bilen fået indfarvede kofangere og sideskørter, mens bundpladerne er holdt i højglanssort og sølv. Den nye Grandland fås også med sort kontrasttag.

Den nye Opel Grandland kommer til Danmark i løbet af Q4, men der er endnu ikke fastsat en lanceringsdato, ligesom priserne ikke er offentliggjort.

Jesper R. Hermann

Pressekontakt Pressechef +45 26 24 03 07