Sådan sparer du vand og penge i brusebadet

Brusebadet er en vigtig del af manges daglige rutiner men udgør en enorm kilde til vandforbrug da op mod halvdelen af vandforbruget i en privat husstand går til brusebad. Vand er en værdifuld og dyr ressource, der bør bruges med omtanke. Med små investeringer og ændringer i dine daglige vaner kan du spare på både vandforbruget og vandregningen. Følg 5 gode råd til, hvordan du bruger mindre vand, men yder et stort bidrag til miljøet:

5 gode råd til at spare på vandet i brusebadet og på din vandregning

Brusebadet er én af de helt store vandslugere i dit hjem. Faktisk går 47% af en typisk danskers vandforbrug til brusebad eller karbad. Blot små ændringer i dine daglige vaner eller en mindre investering i vandbesparende bruseløsning kan give dig store besparelser i dit vandforbrug, som tydeligt afspejler sig i vandregningen.

1. Tag brusebad i stedet for karbad
Et karbad bruger nemt op mod 200 liter vand mens du kun bruger ca. 35 liter vand ved at tage et brusebad. Karbad bliver derfor en bekostelig fornøjelse da der både går mange liter vand til at fylde karbadet op ligesom hvert enkelt liter vand skal varmes op.

2. Sluk for vandet, mens du sæber dig ind
En nem måde at spare vand på, er at slukke for vandet mens du sæber dig ind eller kommer shampoo i håret. Hvis du bruger 30-60 sekunder på at sæbe dig ind, kan du nemt spare 6-12 liter vand ved at slukke for vandet imens.

3. Sænk vandtemperaturen
Da varmt vand koster mere end koldt vand, kan du sænke vand- og energiforbruget en smule ved at sænke vandtemperaturen et par grader. Det hjælper dig formentlig også til at tage et kortere bad.

4. Tag kortere brusebade
Længden af brusebadet hænger direkte sammen med mængden af vand. Under et almindeligt brusebad bruger du ca. 12 liter vand i minuttet. Så hvis du skærer dit brusebad ned fra 10 til 5 minutter, kan du spare 22.000 liter vand om året. For en familie på fire bliver det mere end 87.000 liter vand om året.

5. Køb en vandbesparende bruser eller digital håndbruser
Én af de enkleste måder at spare både vand og energi på er, at installere en vandbesparende bruser med ECO-funktion, der begrænser vandstrømmen gennem bruseren med knap 50% og dermed forbruget af varmt vand. Mens en standard håndbruser i gennemsnit bruger 12 liter vand i minuttet, så begrænser en Oras Nova ECO håndbruser, vandstrømmen til kun 7 liter i minuttet. Dette sparer dig for 25 liter vand hvert femte minut i brusebadet. Læs mere her

Med en Oras Hydractiva digital håndbruser får du nemt styr på vandforbruget da det integrerede display i håndbruseren viser det aktuelle vand- og energiforbrug under og efter brusebadet. Den Bluetooth understøttede håndbruser kan forbindes med en praktisk Digital Handshower App, som viser vand- og energiforbruget over tid, samt giver mulighed for at indstille og justere egne forbrugsmål eller sammenligne med andre brugere af app’en. Med viden om vandforbruget lige ved hånden, er det nemmere end nogensinde at lave bevidste ændringer af dårlige brusevaner. Det digitale display drives ved vandkraft og kræver derfor ikke batteri. Kan monteres på alle almindelige bruseslanger. Læs mere her

Læs mere om vandbesparelse her