Orifarm slår sin egen rekord igen

Orifarm slår sin egen rekord igen

Stort opkøb og organisk vækst årsag til bedste resultat nogensinde

Medicinalvirksomheden Orifarm leverede et fremragende resultat i 2021. Fortsat succes i parallelimportforretningen og det EUR 615 mio. store køb af 110 healthcare brands fra den japanske medicinalgigant Takeda, herunder de danske mærker Pamol og Kodimagnyl, har øget driftsresultatet med tæt på 40 pct.

For den familieejede, fynske medicinalvirksomhed var 2021 det sjette år i træk med omsætningsvækst. Omsætningen steg 27 pct. til DKK 10,54 milliarder (EUR 1.417 milliarder). Driftsresultatet nåede op på DKK 412,8 mio. (EUR 55,5 mio.) – 39 pct. højere end sidste regnskabsår på trods af en påvirkning på DKK 183 mio. (EUR 25 mio.) i engangsomkostninger som følge af Takeda-integrationen.

Et år med udfordringer

Adm. dir. Erik Sandberg betegner resultaterne som særligt imponerende i et år præget af råvare- og logistik-udfordringer og øget priskonkurrence:

"Det er bemærkelsesværdigt med den store, kommercielle integration af Takeda-produkter sidste år – en integration, der involverede mange europæiske lande – at vi leverede vores bedste præstation nogensinde i vores parallelimportforretning. Jeg er meget stolt af indsatsen fra vores 2.200 medarbejdere.”

Regnskabet for 2021 omfatter også ni måneder med tidligere Takeda-mærker, idet Orifarm købte 110 Takeda-brands, herunder generika, vitaminer og mineraler, 1. april 2021.

Bedre adgang til healthcare

Ifølge Erik Sandberg giver Orifarms endda meget brede produktsortiment en robusthed og modstandskraft, der gør virksomheden bedre positioneret i forhold til at nå sin ambition – at levere produkter og sundhedsydelser af høj kvalitet til en så overkommelig pris som muligt til så mange mennesker som muligt.

"Vores one-stop-shop med mere end 5.000 lægemidler, vitaminer og mineraler på vores hylder, repræsenterer et stærkt kombineret tilbud til vores kunder, herunder apoteker, forbrugere, hospitaler og grossister. Takeda-integrationen har bragt os til et nyt niveau af muligheder og er det seneste kapitel i Orifarms 27-årige vækstrejse," siger han.

I 2022 forventer Orifarm en omsætningsvækst på 5-10 pct. og en vækst i driftsresultatet i intervallet 10-20 pct., når den fulde effekt af den nyerhvervede produktportefølje sætter ind.

Yderligere oplysninger fås hos Communication Consultant, Trine Nielsen: trnie@orifarm.com.

Orifarm Group er en de største danske medicinalvirksomheder med 2.200 ansatte i 13 lande og med en årlig omsætning på over 10 mia. kr. Orifarm Group, der har hovedsæde i Odense, er Europas største parallelimportør af lægemidler og Danmarks største leverandør af lægemidler. Hvert femte produkt, der sælges på danske apoteker, kommer fra Orifarm. Virksomhedens formål er at skaffe så mange som muligt adgang til billigere kvalitetsmedicin.

Kategorier

Kristian Lysgaard

Pressekontakt VP, Communications Kommunikation +4525568561

Orifarm Group

Orifarm Group er Europas største parallelimportør af lægemidler og Danmarks største leverandør af lægemidler. Koncernen omsætter for ca. 8,3 mia. kr. om året og har hovedsæde i Odense samt kontor i København. Koncernen har produktion i Danmark og i Polen samt distributionscenter i Tjekkiet. Orifarm Group har 2.300 medarbejdere og omfatter en række selskaber, der beskæftiger sig med import, produktion, ompakning, distribution, registrering og salg af lægemidler. Herudover beskæftiger koncernen sig med salg af generiske lægemidler i Norden.

Orifarm Group
Energivej 15