Gå til indhold
"Det er, når verden er af lave, at man skal slå til. For det er dér, de bedste handler laves,” siger Erik Sandberg, adm. direktør i Orifarm.

Dansk medicinalopkøb i milliardklassen har indfriet forventningerne

Et af de største danske erhvervsopkøb i de senere år fandt sted på Fyn, da medicinalvirksomheden Orifarm pr. 1. april i år købte mere end 110 brands af den japanske medicinalgigant, Takeda, for den nette sum af 4,8 mia. kr.

Det har gjort Orifarm til en af de største danske medicinalvirksomheder, og Orifarm blev med købet forandret fra at være kendt som primært en virksomhed, der dygtigt ved brug af parallelimport skaffer europæerne billigere kvalitetsmedicin, til at være en bredt funderet medicinalvirksomhed med en stærkt forøget healthcare-forretning – og nu også med håndkøbsmedicin, vitaminer, mineraler og food supplements på hylderne.

CEO Erik Sandberg kan nu ved årets udgang gøre status over den store handel, der med ét næsten fordoblede medarbejderantallet i Odense-baserede Orifarm, som nu beskæftiger 2.200 medarbejdere.

”Det var en gammel drøm fra især Orifarm-ejer Hans Bøgh-Sørensen, der gik i opfyldelse, da de mange brands, herunder nogle kendte, tidligere danske brands og to fine fabrikker, endelig blev en del af Orifarm. Det var et kvantespring for os, og det har været præcist så spændende og udfordrende, som vi havde forventet,” siger Erik Sandberg.

Når verden er af lave, skal man slå til

Handlen blev til i et miljø af Corona, Teams og Zoom. Noget utraditionelt, og hvor erhvervsledere verden over ikke vidste, hvor lang tid Corona ville vare, eller hvad konsekvenserne var. Men det afskrækkede ikke Orifarm-lederne:

”Det er, når verden er af lave, at man skal slå til. For det er dér, de bedste handler laves,” siger Erik Sandberg.

Grundlaget for at kunne gennemføre det store erhvervsopkøb var en mangeårig solid indsats inden for især parallelimport (PI) af medicin.

I dag er Orifarm i fuld gang med integrationen, og salget af de nye produkter er nu rullet ud i 10 lande, senest i Belgien. 900 nye medarbejdere er kommet til, herunder mange på de to fabrikker i hhv. Polen og Hobro.

Det er Dennis Dencher, Chief Commercial Officer i Orifarm Healthcare, som har haft ansvaret for udrulningen af de mange nye brands:

”Salget ud i markedet er gået mere eller mindre efter planen siden 1. april – selv om der stadig er udfordringer. Varen er blevet leveret. Den kommercielle overtagelse er sket knivskarpt i forhold til den fastlagte tidsplan, og det er en meget stærk leverance af de tværorganisatoriske teams, der arbejder med det i Orifarm. Jeg er meget imponeret over, at vi er lykkedes med at overholde tidslinjen for de kommercielle overtagelser til fulde,” siger han.

Som CEO Erik Sandberg udtrykker det ved indgangen til et nyt spændende år i familieejede Orifarm:

”Orifarm er nu blevet en one-stop-shop inden for medicinalbranchen.”

Kategorier

Orifarm Group er Europas største parallelimportør af lægemidler og Danmarks største leverandør af lægemidler. Virksomheden producerer også en lang række lægemidler. Koncernen omsætter for ca. 8,3 mia. kr. om året, har hovedsæde i Odense og har danske kontorer og fabrikker i København, Hobro og Skælskør. Orifarm har 2.200 ansatte i 13 lande.

Kristian Lysgaard

Pressekontakt VP, Communications Kommunikation +4525568561

Orifarm Group

Orifarm Group er Europas største parallelimportør af lægemidler og Danmarks største leverandør af lægemidler. Koncernen omsætter for ca. 8,3 mia. kr. om året og har hovedsæde i Odense samt kontor i København. Koncernen har produktion i Danmark og i Polen samt distributionscenter i Tjekkiet. Orifarm Group har 2.300 medarbejdere og omfatter en række selskaber, der beskæftiger sig med import, produktion, ompakning, distribution, registrering og salg af lægemidler. Herudover beskæftiger koncernen sig med salg af generiske lægemidler i Norden.

Orifarm Group
Energivej 15