Gå til indhold
Andreas Friis indtræder pr 1. december i rollen som Chief People Officer i medicinalvirksomheden Orifarm. Foto: Orifarm Group.

Orifarm henter ny Chief People Officer med stærk pharma-profil

Medicinalvirksomheden Orifarm, der er en førende leverandør af medicin til danske apotekere, har udpeget Andreas Friis som ny Chief People Officer. Han tiltræder virksomheden med branchekendskab fra tidligere ansættelse i Novo Nordisk.

Den 1. december tiltræder Andreas Friis som Chief People Officer i den danske lægemiddelvirksomhed Orifarm med globalt ansvar for People & Culture.

Med blandt andet 11 års ansættelse fra Novo Nordisk i bagagen, tiltræder han stillingen med erfaring fra medicinalindustrien, herunder med særligt kendskab til produktion og supply chain af lægemidler til fordel for Orifarm, der har produktion i Danmark, Polen og Tjekkiet.

Udnævnelsen af en ny global HR-chef kommer på et tidspunkt, hvor Orifarm efter opkøbet af mere end 100 brands fra Takeda, og efterfølgende har budt velkommen til ikke mindre end 900 nye medarbejdere, nu fokuserer på at udvikle HR-funktionen yderligere for derved at støtte af den samlede udvikling af forretningen.

"I Orifarm ser vi vores medarbejdere som vores mest værdifulde aktiv. Derfor har det været vigtigt for os at tage os tiden til at finde den helt rette person, der kan støtte vores videre vækst og bidrage til fortsat udvikling af organisationen. Med ansættelsen af Andreas byder vi velkommen til en senior HR leder, der ikke kun har omfattende erfaring fra forskellige områder inden for HR, men også kommer med erfaring fra lige netop vores branche. Jeg ser meget frem til vores samarbejde,” siger Erik Sandberg, administrerende direktør i Orifarm.

Andreas Friis ser ligeledes frem til at påtage sig opgaven med at udvikle Orifarm:

”HR-funktionens ultimative opgave er at understøtte forretningen. Det gør vi bedst ved at forstå den. Jeg ser meget frem til at starte i Orifarm og bidrage til at udvikle forretningen yderligere. Jeg tror på at holde tingene enkle og anser Orifarms grundlæggeres tanker om iværksætteri og manøvredygtighed som et rigtig godt udgangspunkt," siger Andreas Friis.

Andreas Friis har sin første arbejdsdag hos Orifarm den 1. december 2023. Han kommer senest fra en stilling som ansvarlig for People & Organization i Danish Crown.

Regions

Orifarm Group, der har hovedkontor i Odense, er Danmarks største leverandør af lægemidler og den største leverandør af parallelimporterede lægemidler i EU. Med mere en 2.300 medarbejdere i 13 forskellige lande, og med en årlig omsætning på mere end DKK 11 mia. skaber Orifarm Group tilgængelighed til kvalitetslægemidler til overkommelige priser for at skabe så sund en dag som muligt for så mange forbrugere som muligt.

Kristian Lysgaard

Pressekontakt VP, Communications Kommunikation +4525568561

Orifarm Group

Orifarm Group er Europas største parallelimportør af lægemidler og Danmarks største leverandør af lægemidler. Koncernen omsætter for ca. 8,3 mia. kr. om året og har hovedsæde i Odense samt kontor i København. Koncernen har produktion i Danmark og i Polen samt distributionscenter i Tjekkiet. Orifarm Group har 2.300 medarbejdere og omfatter en række selskaber, der beskæftiger sig med import, produktion, ompakning, distribution, registrering og salg af lægemidler. Herudover beskæftiger koncernen sig med salg af generiske lægemidler i Norden.

Orifarm Group
Energivej 15