Lars Aaen Thøgersen bliver CEO i selskabet GrowGrounds

Nyt selskab vil eliminere kaffens klima- og miljøbelastning

Med tre erfarne profiler i spidsen og Peter Larsen Kaffe og svenske Löfbergs i ryggen vil selskabet GrowGrounds ændre en global kaffeindustri med store klima- og miljømæssige udfordringer. I samarbejde med kaffefarmere i hele verden er målet at eliminere kaffens CO2-belastning og genskabe ødelagt natur. Ændrede dyrkningsmetoder, etablering af skovsystemer, mindre brug af kunstgødning og pesticider, adgang til finansiering samt nye digitale redskaber skal samtidig sikre indtjening og bedre levevilkår for kaffefarmerne.

Verdens kaffeproduktion er i krise. Mens efterspørgslen på verdensplan forventes at stige med 50 pct. frem mod 2050, vil store dele af den jord, der er egnet til dyrkning af kaffen, blive lagt øde. Klimaforandringerne gør betingelserne for kaffedyrkning ekstremt vanskelige, og kaffeindustrien har selv bidraget til krisen med dyrkningsmetoder, der både udleder enorme mængder CO2 og udpiner den jord og natur, som kaffeplanterne skal vokse i.

Fra klimasynder til CO2-positiv

Det skal der laves radikalt om på, mener selskabet GrowGrounds, der er stiftet af tre erfarne kaffe-og bæredygtighedsprofiler. En af dem er Lars Aaen Thøgersen. Han kommer fra en delt stilling som chef for innovation og kommunikation hos Peter Larsen Kaffe og innovationsdirektør med ansvaret for cirkulær omstilling i moderkoncernen, svenske Löfbergs, der også er medstiftere af GrowGrounds.

”Begge kaffevirksomheder har en lang tradition for at arbejde med at forbedre vilkårene for både den natur, kaffen skal dyrkes i, og de mennesker der producerer den. Jeg kan bare se, at hvis vi virkelig skal gøre en forskel og ultimativt redde kaffens fremtid, skal vi helt ud på kaffefarmene, hvor eksempelvis 80 pct. af den samlede CO2-udledning fra kaffeproduktionen sker, og skabe radikale forandringer,” siger Lars Aaen Thøgersen med henvisning til, at Peter Larsen Kaffes egen produktion på risterierne i Danmark og Sverige, der allerede er næsten klimaneutral, udgør under 1% af kaffens samlede CO2-udledning.

”Indsatsen herhjemme batter ikke ret meget i det store billede. I dag dyrkes langt det meste kaffe i såkaldte monokulturer, som dels ikke er godt for jorden, dels kræver store mængder kunstgødning og pesticider. GrowGrounds samarbejder med kaffefarmere i hele verden om at omlægge deres produktion til skovlandbrug, så både jorden, kaffeplanterne og naturen i almindelighed får bedre betingelser. Det vil, udover forventninger om en CO2-positivkaffeproduktion, fordi de mange træer, der skal plantes, også optager CO2, betyde mere økologisk dyrkning, større biodiversitet og nye indtægtskilder for kaffefarmerne i form af flere afgrøder,” forklarer han.

Vil skabe globale forandringer

Den ene af Lars Aaen Thøgersens, snart tidligere, chefer, CEO i Löfbergs, Anders Fredriksson, ser GrowGrounds som en helt naturlig investering for den svenske kaffekoncern, og han er også en del af bestyrelsen i det nye selskab.

”Vi vil styrke arbejdet med bæredygtighed og klimapåvirkning i hele vores forsyningskæde, og derfor vil vi bidrage til en global omlægning af kaffeproduktionen, både af hensyn til klimaet og miljøet og af hensyn til kaffefarmerne,” siger han og understreger, at investeringen handler om at sikre selve grundlaget for både Löfbergs og andre kaffeproducenters fremtid.

Hos Peter Larsen Kaffe i Danmark er administrerende direktør, Claus Bertelsen enig med sin svenske kollega.

”Det handler om at skabe en synlig og dokumentérbar effekt, der virkelig batter. GrowGrounds kan skabe reelle forandringer på en skala, der kommer til at gøre en forskel,” vurderer han.

Mere end 1500 agronomer skal hjælpe kaffefarmerne

Udover Peter Larsen Kaffe og Löfbergs samarbejder GrowGrounds med kaffeaktører i hele verden. En af dem er den globale råvare- og rådgivningsvirksomhed ECOM, der er eksperter inden for handel og dyrkning af kaffe, kakao og bomuld og har flere end 1.500 agronomer fordelt over hele verden. Deres verdensomspændende organisation skal blandt andet hjælpe kaffefarmerne med undervisning og praktisk omlægning af dyrkningsmetoderne.

Etableringen af GrowGrounds er et væsentligt skridt for Peter Larsen Kaffe og Löfbergs i deres cirkulære omstilling og i bestræbelserne om at reducere deres klimapåvirkning med 30 pct. inden 2030. Målsætningen er blandt andet at fjerne 5 mio. tons CO2 fra atmosfæren, svarende til ca. 10 pct. af Danmarks samlede årlige udledning, blandt andet ved at plante 15 mio. træer. En omstilling som samtidig skal sikre væsentligt højere indtægter hos ca. 300.000 kaffebønder.

GrowGrounds er stiftet af Lars Aaen Thøgersen sammen med Poul David Videbæk, der er tidligere direktør for COOP i Afrika, og Christina Singh, der er tidligere international projektleder hos Löfbergs.

For yderligere oplysninger kontakt gerne CEO i GrowGrounds, Lars Aaen Thøgersen på 2144 1720.