Administrerende direktør Claus Bertelsen retter fokus mod sikring af Peter Larsen Kaffes forretning i fremtiden. "Det kræver en forsvarlig og bæredygtig produktion af vores råvare," siger han.

Peter Larsen Kaffe investerer i at styrke bæredygtig omstilling i kaffebranchen

Med et årsresultat på 9,2 mio. kr. før skat er indtjeningen hos en af Danmarks førende kaffevirksomheder, Peter Larsen Kaffe, tilbage på rette kurs. Det vil virksomheden udnytte til at intensivere indsatsen for en bæredygtig omstilling af verdens kaffeproduktion, der er truet af klimaforandringer, usunde dyrkningsmetoder og kummerlige vilkår for kaffefarmerne.

Selvom Peter Larsen Kaffe er kommet ud på den anden side af coronapandemien med et tilfredsstillende resultat på 9,2 mio. kr. for regnskabsåret 2022/2023, er der udfordringer nok at tage fat på. Den usikkerhed, som pandemien medførte i hele virksomhedens forsyningskæde har fået ny næring af krigen i Ukraine, og samtidig lurer en langt større trussel i horisonten.

For mens efterspørgslen på kaffe forventes at stige med op mod 50 pct. på verdensplan i 2050, er både de områder, hvor kaffen dyrkes, og de farmere der dyrker den, under pres. Usunde dyrkningsmetoder og klimaforandringer, som kaffebranchen selv bidrager til, truer produktionen. Det samme gør de internationale handelsstrukturer, der udhuler kaffefarmernes levevilkår.

I samarbejde med verdens kaffefarmere

Derfor retter Peter Larsen Kaffe i disse år i stadigt stigende grad fokus mod fremtidssikring af forretningen.

”Vores primære udfordring at sikre virksomhedens forsyningskæde. I samarbejde med kaffefarmerne arbejder Peter Larsen Kaffe bl.a. for at understøtte en omfattende omlægning til skovlandbrug og mere bæredygtige dyrkningsmetoder, der reducerer både behovet for brug af kunstgødning og CO2-udledningen markant,” skriver administrerende direktør Claus Bertelsen i sin ledelsesberetning.

Nyt selskab skal styrke indsatsen

En stor del af indsatsen for omlægning af verdens kaffeproduktion kommer til at ligge hos det nye selskab GrowGrounds, som Peter Larsen Kaffe er medstifter af sammen med bl.a. moderkoncernen, svenske Löfbergs. Claus Bertelsen understreger, at investeringen i GrowGrounds er nødvendig, både af økonomiske, miljømæssige og menneskelige årsager:

”Det er ikke ren velgørenhed. Vi skal selvfølgelig stadig være en forretning, der tjener penge. Men det skal vi først og fremmest for at kunne sikre en forsvarlig og bæredygtig produktion af vores råvare, så vi også har en forretning i fremtiden. Heldigvis er vi vant til at tænke og arbejde langsigtet,” siger han.

Peter Larsen Kaffe har i regnskabsåret modtaget flere priser for sit bæredygtighedsarbejde.

For yderligere oplysninger kontakt gerne adm. dir. Claus Bertelsen på tlf. 2393 2324
og udviklings- og kommunikationschef Lars Aaen Thøgersen på tlf. 2144 1720.