Peugeot 508 henter BEAUJOLAIS NOUVEAU til Danmark

Peugeot 508 henter BEAUJOLAIS NOUVEAU til Danmark

Peugeot 508 har fået det ærefulde hverv at bringe årets høst af BEAUJOLAIS NOUVEAU sikkert til Gråbrødre Torv. Bag rattet af 508 sidder den kendte racerkører, Casper Elgaard, der ikke blot er kendt for sine overbevisende resultater på racerbanen, men som også giver danskerne gode råd til at spare på brændstoffet i ”Kør Grønt”-kampagnen. BEAUJOLAIS NOUVEAU er således både i sikre hænder og i sikkert bagagerum, når de nye druer fragtes fra Frankrig til Danmark – og som et plus sker transporten med så lille et brændstofforbrug som muligt.

Dette års BEAUJOLAIS NOUVEAU ankommer på Gråbrødre Torv torsdag den 17. november kl. 17, hvor der være mulighed for at smage de berømte unge druer: Restaurant Bøf & Ost serverer 1001 glas vin til alle vininteresserede. Traditionen tro vil der være torvestemning og underholdning, den nye vin vil blive bedømt af en vinanmelder fra vinfirmaet Johs. M. Klein og kultur- og fritidsborgmester, Pia Allerslev, holder velkomsttalen.

Maison Albert Bichot lover en fremragende årgang

Rygterne vil vide, at årets nye BEAUJOLAIS skulle være fremragende. Høsten af Gamay druerne startede i slutningen af august i de tidligt modnede vinmarker og sluttede i midten af september. Den er den tidligste høst siden 2003, og da høsten i 2010 først begyndte i september, har bønderne haft den sjældne oplevelse at høste 2 gange på en 12 måneders periode.

Ovenpå en kølig og regnfuld sommer var ugerne op til høsten præget af smukt vejr og dage med temperaturer i nærheden af 40 grader mellem vinstokkene. Det betød et hastigt voksende sukkerindhold i druerne og et potentielt naturligt alkoholindhold på13,5 til 14,5 %. Nouveau´en har desuden nydt godt af en længere lagringstid pga. det meget tidlige høsttidspunkt.

BEAUJOLAIS NOUVEAU ”køres grønt” til Danmark i Peugeot 508

Den unge vin har gennem mange år lagt krop til meget for at nå frem til København, lige fra hæsblæsende væddeløb op gennem Europa, over de store have i luftballon, til at blive hentet med racerbil i lufthavnen og senest i cykeltaxier, for at så mange som muligt kunne være blandt de første til at smage årets høst.

I år er det Peugeot 508, der har fået det ærefulde hverv at bringe BEAUJOLAIS NOUVEAU til Gråbrødre Torv. Når klokken slår midnat i Paris mellem den 16. og 17. november, frigives vinen, og bagagerummet i 508 fyldes op med de første flasker indeholdende de dyrebare dråber, hvorefter racerkøreren, Casper Elgaard, sætter sig bag rattet for at fragte vinen til Danmark på den mest brændstoføkonomiske måde. Han har nemlig ikke kun fart i blodet, men har de sidste mange måneder også givet danskerne tips til at køre længere på literen i ”Kør Grønt”-kampagnen.

Peugeot 508 med en stærk miljøprofil

Områdechef for Tholstrup Restauranterne, Mikkel Hesselholt, fortæller om valget af Peugeot 508 til at hente BEAUJOLAIS NOUVEAU til Danmark: ”Vi har valgt at samarbejde med Peugeot og den miljøvenlige 508, da dens miljøprofil passer til vores måde at drive restauranten på. Vi arbejder bevidst med reduktion af CO2 i dagligdagen og fokuserer meget på at nedsætte energiforbruget – vi tænder f.eks. først ovnen og komfuret, når den første gæst ankommer.”

Hvert designelement, hver teknologi, hvert aspekt af 508 er fin-tunet for at få bilens brændstofforbrug, sikkerhed og dynamiske performance til at gå op i en højere enhed.

Materialerne er nøje udvalgt: Motorhjelmen er udført i aluminium, taget er lasersvejset, der er brugt højstyrke stål, etc., hvilket har ført til en betydelig vægtreduktion. Ud over den reducerede vægt har ingeniørerne arbejdet intenst med optimering af aerodynamikken og disse to faktorer betyder, at 508 kan præstere en gennemsnitlig CO2-udledning på kun 130 g/km.

508 er designet til at efterlade så lille et CO2 footprint som muligt, og derfor har udnyttelsen af grønne materialer haft høj prioritet. Cirka 14,3 % af de 230 kg plastmaterialer, der er brugt i bilen, er grønne materialer. Der er bl.a. brugt grønne materialer i elementer som kofanger, lydisolering, rat, sæder, bagagerumstæppe, luftfilter og motordæksel. 95 % af materialerne i 508 kan genanvendes eller genvindes.