Peugeot lancerer Peugeot Design Lab

Peugeot lancerer Peugeot Design Lab

Med baggrund i mere end 200 års industriel erfaring og 120 års produktion af biler, lancerer Peugeot nu ”Peugeot Design Lab” – et globalt design studio, som skal assistere kunder udenfor bilbranchen.

Peugeot Design Lab er et ”Global Brand Design” studio, der har som mål at udvikle stærke og tidssvarende brandstrategier og styrke kundernes værdier og identitet. Missionen er at designe produkter, services og oplevelser for eksterne kunder fra forskellige industrielle sektorer.

Peugeot Design Lab er placeret i hjertet af Peugeot Design Center, der under designchef Gilles Vidals ledelse strækker sig over tre kontinenter i byerne Paris, Shanghai og Sao Paolo, og det giver Peugeot Design Lab nogle unikke kompetencer, både når det gælder teknologiske og menneskelige ressourcer.

Unik ”know-how” fra bilproduktion

Peugeot Design Lab blev til under udviklingen af Peugeots nye identitet i 2010. Der blev nedsat et team, som skulle udvikle andre produkter end biler og efterspørgsel fra kunder udenfor bilbranchen meldte sig hurtigt.

Filosofien bag Peugeot Design Lab er ønsket om at stille den unikke ”know-how” fra bilproduktionen til rådighed for andre brancher. Når det kommer til design er bilen i dag et komplekst, men også et af de mest gennemført produkter – som designchef Gilles Vidal udtrykker det: ”Udfordringen for bildesignere er ambitiøs: At leve op til konstant stigende forventninger til kvalitet, sikkerhed og indhold og samtidig se ind i fremtiden med et design, der er innovativt, attraktivt og anderledes.”

Ekspertise: Global Brand Design

I en verden, der er endnu mere global og konkurrencepræget end nogensinde, er målet for Peugeot Design Lab at hjælpe sine kunder med at definere en stærk og gennemført identitet, hvilket er absolut nødvendigt for at sikre identifikation, succes og varighed for et brand. Hvert brand er unikt med sin helt egen DNA, historie, værdier og ambitioner og Peugeot Design Lab´s rolle er at bidrage med at definere og illustrere et brands vision og skabe en stærk og global visuel signatur.

Peugeot Design Lab har fokus på fem områder:

-         Brandstrategi: Definering af brandets vision og designfilosofi

-         Produkter: Arbejde med materialer, farver, grafik og logoer for at synliggøre brandets identitet i produkterne

-         Kreativt design research: Arbejde med designet via 2D og 3D metoder

-         Industrialisering: Udvikling af produkter, der udfordrer og overvinder de tekniske og industrielle begrænsninger, der måtte være

-         Kommunikation: Brug af alle visuelle og event-mæssige platforme for at understøtte produkternes værdi i slutkommunikationen

Den ansvarlige for Peugeot Design Lab er irske Cathal Loughnane på 34 år. Han startede hos PSA Peugeot Citroën i 1999 og har arbejdet med både interiør-design og konceptbiler.

Som billederne viser, har Peugeot Design Lab allerede arbejdet med udvikling af fly, sejl- og speedbåde, cykler og ure.