PSA Groupe vil investere i hybrid- og el-drivliner

PSA Groupe vil investere i hybrid- og el-drivliner

Overgangen til udnyttelsen af ny energi er en udfordring, som PSA Groupe har valgt at imødekomme ved at sætte fokus på udvikling af plug-in benzin-hybrid motorer og næste generation af elmotorer. Herudover vil der i tråd med ”Push to Pass” strategien fortsat blive udviklet nye generationer af diesel- og benzinmotorer.

PSA Groupe og Dongfeng Motors vil udvikle elbiler sammen

PSA Groupe og Dongfeng Motors har netop præsenteret en ny ”5A+” plan for Dongfeng Peugeot Citroën Automobile (DPCA).

Et væsentligt punkt i den udvidede samarbejdsaftale er udviklingen af en elektrisk version af den fælles platform CMP, som man i fællesskab har arbejdet på siden april 2015.

Den fremtidige elektriske platform (e-CMP) vil danne grundlag for 100 % elbiler i B- og C-segmentet for Peugeot, Citroën, DS og Dongfeng modeller, som vil blive lanceret på verdensplan fra 2019.

PSA Groupe har af strategiske årsager besluttet at producere de vigtigste komponenter i den kommende elmotor i Frankrig, nærmere betegnet på fabrikken i Trémery/Metz, mens gearkassen vil blive produceret i Valenciennes. Herudover har man valgt at udstyre de fremtidige plug-in benzin-hybrid modeller med motorer fra Francaise de Mécanique fabrikken i Douvrin, hvor koncernens 3-cylindrede EB Turbo PureTech benzinmotorer bl.a. produceres.

Produktionen af EB Turbo PureTech fordobles

For at imødekomme den stigende efterspørgsel efter benzinmotorer, planlægger PSA Groupe at fordoble produktionen af den 3-cylindrede EB Turbo PureTech benzinmotor. Douvrin og Trémery fabrikkerne skal producere 350.000 ekstra turbo benzinmotorer i 2018, hvilket vil øge den samlede produktion til 670.000 enheder. Som et resultat af disse investeringer, bliver Trémery den mest fleksible fabrik med en varieret produktion, der vil omfatte både benzin, diesel og elmotorer.

Herudover vil PSA Groupe installere et EB modul på fabrikken i Trnava, som skal producere EB motorer til modeller på indstigningsniveau. Dette sker for at lægge produktionen så tæt på kunderne som muligt og ikke mindst for at kunne følge med den stigende interesse for benzinmotorer til modeller i netop denne kategori.

Den teknologiske offensiv, som PSA Groupe lancerer, vil give kunderne en bred portefølje af forskellige mobilitetsløsninger, der alle har bæredygtighed som fællesnævner. Koncernen er pt. førende, når det gælder reduktion af forurenende emissioner, og planen er at fastholde dette lederskab – ikke mindst ved at introducere syv plug-in hybrider og fire nye elbiler i 2021.