PSA Peugeot Citroën annoncerer nye planer for udvikling og vækst

PSA Peugeot Citroën annoncerer nye planer for udvikling og vækst

PSA Peugeot Citroën bekræfter i dag planerne om at gennemføre markante finansielle og businessprojekter, som har til formål at forbedre konkurrencedygtigheden og sætte yderligere fart på strategien om globalisering og ekspansion på nye markeder. Disse projekter er en fortsættelse af de foranstaltninger, der blev iværksat som en del af ”Rebound 2015 plan” og vil være en del af ”Back in the Race” strategien, som præsenteres i april 2014.

- En styrkelse af det industrielle og kommercielle partnerskab med Dongfeng Motor Group
- Kapitalforhøjelse på 3 mia. Euro
- Tildeling af warrants til eksisterende aktionærer
- En kapitalforhøjelse forbeholdt medarbejdere vil blive tilbudt i 2014 for at give dem mulighed for at deltage i genopretningen af Gruppen

PSA Gruppens bestyrelsesformand udtaler: ”Bestyrelsen har enstemmigt stemt for at gennemføre disse vigtige planer, der vil være et helt nyt kapitel i PSA Peugeot Citroëns historie. Ved at styrke sin finansielle soliditet og samtidig skitsere perspektiverne for en ambitiøs international udvikling, vil disse foranstaltninger bidrage til en langsigtet vækst, som vil gavne koncernens kunder, medarbejdere, aktionærer og alle dens partnere”

Styrkelse af partnerskabet med Dongfeng Motor Group

Med næsten 16 millioner solgte biler i 2013 og en forventet årligt vækst på ca. 18 % mellem 2013 og 2015, er Kina verdens største bilmarked og den vigtigste kilde til vækst i bilindustrien. Siden 2013 har Kina været PSA Peugeot Citroëns næststørste marked med cirka 550.000 solgte biler i 2013. Dongfeng Motor Group er Kinas næststørste bilproducent med 3.1 million solgte biler i 2012 og er markedsleder i MPV-, SUV- og varebilsklassen.

Nu tager Dongfeng Motor Group og PSA Peugeot Citroën deres mere end 20 år gamle partnerskab til det næste niveau ved at implementere en vigtig industriel plan, som er struktureret omkring tre hovedakser:

En fælles forpligtelse til at fremdrive DPCA ind i en ny vækstfase med det formål at tredoble salgsvolumenen til 1.5 millioner biler om året i starten af 2020´erne takket være en produktplan, som understøttes af:
- Licensering af teknologier udviklet af PSA Peugeot Citroën
- Introduktion af to eller tre nye modeller om året globalt for de tre mærker (Peugeot, Citroën og DPCAs eget mærke).

Et fælles R&D center, som er dedikeret til udviklingen af produkter og teknologier til de hurtigt voksende markeder, herunder det kinesiske.
- Dette R&D center vil komplettere PSA Peugeot Citroëns R&D fodaftryk i Europa og Latinamerika
- Denne aftale vil omfatte foranstaltninger, som sikrer, at PSA Peugeot Citroën frit kan fortsætte samarbejdsprojekter med andre bilproducenter.

Oprettelsen af et nyt joint venture til at drive salget af PSA Peugeot Citroën og Dongfeng Motor Group biler i resten af Asien og muligvis også på andre vækstmarkeder. Formålet er at udnytte de store vækstpotentialer i ASEAN landene og udnytte lighederne mellem de model line-ups, der markedsføres der og i Kina.

Dette bredere og dybere samarbejde udgør i sin nuværende form synergier til en anslået værdi af 400 millioner Euro årligt for PSA Peugeot Citroën ved begyndelsen af 2020´erne og vil senere kunne udvides til andre samarbejdsområder.
Alliancen med General Motors fortsætter i Europa og vil bidrage med yderligere vækst og synergier til en anslået værdi af 1.2 mia. dollars i 2018, som deles ligeligt af de to partnere.

Kapitalforhøjelse for at styrke Gruppens balance og investeringskapacitet og for derved bevare det teknologiske lederskab og fremskynde vækstprojekter uden for Europa

Med forbehold for godkendelse på den ekstraordinære generalforsamling for Peugeots aktionærer, der skal afholdes i 2. kvartal 2014 og for de betingelser, der er beskrevet ovenfor, vil Dongfeng Motor Group og den franske stat hver investere 524 mio. Euro i en 1.048 mio. reserveret kapitalforhøjelse. Investeringen svarer til 104 mio. nye aktier til en pris på 7.50 Euro pr aktie og betyder, at Dongfeng Motor Group og den franske stat hver vil eje ca. 14 % af aktierne i Peugeot. Dongfeng vil i alt investere 800 mio. Euro, hvilket understreger seriøsiteten i det historiske partnerskab, og den franske stat investerer ligeledes 800 mio. Euro.

Effektiv og afbalanceret ledelse

Direktionen er ansvarlig for fastlæggelsen og gennemførelsen af strategien, og som planlagt overtager Carlos Tavares direktørposten efter Philippe Varin. Han udnævnes officielt til øverste direktør for PSA Peugeot Citroën den 31. marts 2014.
Herefter vil ledelsen af koncernen tilpasses, så der tages hensyn til Dongfeng Motor Group og den franske stat som nye aktionærer.

Bestyrelsen vil bestå af 6 uafhængige medlemmer, 2 repræsentanter fra Dongfeng Motor Group, 2 repræsentanter fra den franske stat og 2 medlemmer, der repræsenterer medarbejderne og medarbejderaktionærer. Bestyrelsen vil blive ledet af et uafhængigt medlem. Sammensætning og formandskab for de forskellige udvalg vil også blive ændret, især med oprettelsen af et udvalg, der skal føre tilsyn med udviklingen i Asien og som vil blive ledet af et medlem foreslået af Dongfeng Motor Group. Styringsudvalget vil blive ledet af et uafhængigt medlem, mens revisionsudvalget vil blive ledet af et medlem foreslået af den franske stat.

”Back in the Race” strategi

Kapitalforhøjelsen på 3 mia. Euro vil sammen med PSA Peugeot Citroëns syndikerede kreditfacilitet på 2.7 mia. Euro styrke koncernens balance og likviditet.

Disse tiltag vil øge PSA Peugeot Citroëns investeringskapital og finansiere investeringer i forbindelse med den nye strategiske plan ”Back in the Race” med henblik på at styrke konkurrenceevnen i Europa og globaliseringsstrategien, bl.a. ved:
- Reduktion af gæld
- Omkostningseffektiv produktportefølje og genoprettelse af konkurrenceevnen i Latinamerika og Rusland
- Ny teknologi, herunder næste generation af hybrid drivlinje