SÉBASTIEN LOEB OG 208 T16 PIKES PEAK JAGTER SEJREN PÅ BJERGTINDEN

SÉBASTIEN LOEB OG 208 T16 PIKES PEAK JAGTER SEJREN PÅ BJERGTINDEN

Den ni-dobbelte rally verdensmester Sébastian Loeb er altid by InstantSavings" href="#" in_rurl="http://i.trkjmp.com/click?v=REs6MjIwNDY6MTI0OmtsYXI6YTQ3Mzc0OTFhNTg4OTJhMzkwODA3OWM2ZDQ3YjE0ZjU6ei0xMzc0LTEzNTg5NzpwdWJsaXNoLm15bmV3c2Rlc2suY29tOjI3NTc3OjYyMGYxODJmOGU2OTYxOTU4MGU3MzM3ZjIxNDg5MzA1">klar på en udfordring og udfordringer bliver der uden tvivl, når han sammen med Peugeot Sport deltager i Pike Peaks International Hill Climb den 30. juni. Det er verdens højeste bjergløb, som slutter i en højde på 4,301 meter, og Sébastian Loeb skal erobre det bag rattet af den specialdesignede 208 T16 Pikes Peak.

Det er første gang det franske team vender tilbage til dette klassiske amerikanske løb, siden de mindeværdige sejre i 1988 og 1989, hvor det var henholdsvis Ari Vatanen og Robby Unser, der sad bag rattet af 405 T16. Vatanens sejr blev senere hyldet i den prisvindende film ”Climb Dance”, som viser hans mod og råstyrke.

Pikes Peak: Et legendarisk race

Pikes Peak International Race er Amerikas næstældste motorløb og startede i 1916 med en flok eventyrer, der konkurrerede mod hinanden om at komme først op. I dag er der mere end 150 deltagere i verdens højeste motorløb, der også kaldes ”Race to the Clouds”. Starten skydes i gang ved 2,865 meters højde og inden løbets 20 km lange strækning er overstået, skal man gennem ikke mindre end 156 sving for til sidst at køre over målstregen i 4,301 meters højde.

Manglen på ilt er ikke kun en udfordring for bilernes motorer, som mister op til 30 % af deres ydeevne undervejs, det er også en vigtig faktor for kørerne, der skal holde maksimal fokus i de 156 hårrejsende sving.

Vejen er gradvist blevet asfalteret gennem årene og i 2012 blev det første løb kørt udelukkende på asfalt, hvilket gav anledning til en ny verdensrekord på 9m 46.164s, sat af Rhys Millen (Hyundai Genesis Coupé).

Løbet består af 20 klasser, som dækker over så forskellige køretøjer som biler, motorcykler og trucks. Sébastian Loebs 208 T16 Pikes Peak deltager i ”kongeklassen”, som her kaldes ”The Unlimited Class”. Der er officielle tests, men den eneste mulighed for at køre ruten helt igennem, er til selve løbet.

Peugeot 208 T16 Pikes Peak

De endelige tekniske detaljer om 208 T16 Pikes Peak afsløres endnu ikke, men Peugeot Sport er ikke bange for at kalde bilen et glubsk og aggressivt rovdyr. Dens proportioner er meget forskellige fra produktionsmodellen, hvilket skyldes både aerodynamiske og andre tekniske krav til bredde, højde og placering af motor og hjul, men som designansvarlig Michael Trouvé understreger, er slægtskabet med 208 tydeligt.

Bilens killer-instinkt forstærkes af hækspoileren fra Le Mans raceren 908, splitteren og et karosseri i kulfiber.

”Jeg er meget stolt over at have spillet en rolle i dette eventyr”, fortæller Michael Trouvé, ”Især, fordi vi ikke havde meget tid til at arbejde med bilens design, eftersom der først blev givet grønt lys til projektet i november og den endelige beslutning blev taget i februar.”