​Sådan undgår I en influenzaepidemi på arbejdspladsen

Hvert år koster influenza på arbejdspladsen mange penge for virksomhederne. Men med lidt omtanke kan man mindske smittefaren.

Det er ved at være tid til influenzasæsonen, der hvert år hærger fra november til marts. Den er ikke kun ansvarlig for at give os danskere en uønsket tur under dynen, men har også betydelige omkostninger for samfundet og virksomhederne i form af tabt arbejdstid.

Når vi bliver smittet med influenza, går der som regel tre dages tid, før vi bliver syge. Det er altså tre dage, hvor vi kan udgøre en smittefare uden at vide det. Derfor er der god fornuft i, at alle på arbejdspladsen bidrager til at forebygge smittespredning.

Christina Lundholm Madsen, Produktchef i Plum, der fremstiller håndhygiejneløsninger og førstehjælpsprodukter til industri-, levnedsmiddel- og sundhedssektoren, forklarer, at influenza ofte smitter fra hånd til hånd - enten gennem direkte kontakt, som fx håndtryk, eller gennem de overflader, der oftest kommer i kontakt med hænderne som håndtag, bordplader, tastaturer etc.

Kræver en fælles indsats

Vi kan desværre ikke vaske hænder på alle vores kollegaer, så hvis vi effektivt skal forebygge smittespredning på arbejdspladsen, kræver det en fælles indsats. Forebyggelsen bliver mere effektiv, hvis medarbejderne bliver vejledt i, hvordan smitten bedst forebygges, og får stillet håndsprit samt rengørings- og desinfektionsservietter til udsatte steder til rådighed på arbejdspladsen. Derudover er det en god ide at have engangslommetørklæder liggende i håndtasken, skrivebordsskuffen el.lign., til når et nys trænger sig på,” siger Christina Lundholm Madsen.

Her giver Christina Lundholm Madsen sine tre gyldne råd til, hvordan I forebygger influenza på arbejdspladsen:

1, God håndhygiejne bryder smittekæden

God håndhygiejne er alfa og omega for at undgå smitte på arbejdspladsen. Influenzavirus kan nemlig overleve i op til fire timer uden for kroppen, så smitten kan komme vidt omkring, hvis man har hostet i hånden. Derfor er det vigtigt at sørge for at vaske hænder hyppigt og bruge en håndsprit på mindst 70%. Dog skal man være opmærksom på, at der findes varianter i supermarkedet, som ikke har en spritprocent, der er høj nok og derfor ikke virker optimalt.

2. Hold dig ikke for munden

Vi siger altid til vores børn, at de skal holde sig for munden, men det er faktisk det dårligste råd, vi kan give dem, for når vi nyser, sender vi byger af små dråber ud i hånden og i de nærmeste omgivelser. I stedet bør du bruge engangsservietter, der dækker både næse og mund og kan smides ud efter brug. Alternativt kan du forsøge at kvæle dit host eller nys i albueleddet, men engangsservietter er langt mere effektive til at forhindre bakterier i at sprede sig.

3. Vis hensyn

Danskerne er ofte meget pligtopfyldende og særligt i forhold til vores kollegaer. Undersøgelser har vist, at vi ofte går på arbejde, når vi er syge, for at vores kollegaer ikke skal bebyrdes med vores arbejde. Selvom tanken er god, er det ofte et misforstået hensyn, for faktisk smitter du et døgn efter, du er feberfri. Så hvis du gerne vil tage hensyn til dine kollegaer, så bliv hellere hjemme til du er helt rask.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

• sygdom
  • hygiejne
  • sundhed
  • influenza

Plum A/S er en del af den svenske koncern CCS Healthcare AB og en dansk virksomhed med rødder helt tilbage til 1860. I mere end 50 år har vi beskæftiget os med effektive og brugervenlige løsninger til virksomhedernes håndhygiejne og i knap 20 år med førstehjælpsløsninger der gør din arbejdsplads til et tryggere sted af være. Vi betjener i dag en bred vifte af brugere inden for industri-, håndværks- og institutionsområdet.

Vi er i dag ca. 95 ansatte fordelt på hovedkontoret i Assens, vores datterselskaber i Tyskland og Ungarn samt afdelinger i Norge, Sverige og Frankrig.

Helle Raabe Bilsted

Pressekontakt Marketing Manager +45 6371 0963