Polestar ringer med Nasdaq-klokken for at fejre børsnotering

NEW YORK CITY – 28. juni 2022. Polestar, det svenske elbilsmærke, har ringet med den berømte klokke på Nasdaq-børsen i New York for at fejre sin børsnotering. Polestar begyndte officielt at blive handlet under ticker-symbolet "PSNY" den 24. juni 2022.

Polestars adm. direktør Thomas Ingenlath var flankeret af medarbejdere fra både Gores Guggenheim og Polestar, da de i New York markerede den seneste milepæl i Polestars rejse mod mere bæredygtig mobilitet.

"Det er en stor dag, og at ringe med klokken på Nasdaq er en fantastisk tradition. I dag markerer vi begyndelsen på det næste kapitel i Polestar-historien. Vi har en klar vision om, hvordan den historie skal skrives, og børsnoteringen giver os en platform, hvorfra vi kan vækste og accelerere udviklingen mod mere bæredygtig mobilitet," siger Polestars CEO, Thomas Ingenlath.

De ringende Nasdaq-klokker blev vist på kæmpe digitale billboard-skærme på Times Square, hvor man også kunne se billeder af flere end 2.000 globale Polestar-medarbejdere samt information om virksomhedens vision. Polestar 2-biler markeret med PSNY blev også præsenteret på Times Squares berømte billboard-skærme.

Alle Polestars kontorer og detaillokationer på tværs af de 25 aktive markeder så med og fulgte begivenheden live.

Børsnoteringen vil understøtte Polestar i at realisere ambitiøse vækstplaner i nogle af de mest attraktive globale EV-markeder, ligesom den har til hensigt at understøtte realiseringen af brancheførende bæredygtighedsmål, der blandt andet omfatter en klimaneutral bil inden 2030.

Polestar oplever momentum og en i gang med at udbygge sin produktportefølje, der byder på tre nye elektriske premiumbiler, herunder to SUV'er, inden 2024. Den første, Polestar 3, en elektrisk SUV, forventes at blive lanceret i oktober 2022 og sætter nye standarder i et premium-segmentet.

Polestar blev etableret som en selvstændigt svensk producent af elektriske premium-køretøjer i 2017. Polestar er grundlagt af Volvo Cars og Geely Holding og drager fordel af specifikke teknologiske og tekniske synergier med Volvo Cars samt de betydelige stordriftsfordele, der følger heraf.

Virksomheden har hovedkvarter i Göteborg i Sverige og sælger sine biler på markeder globalt i Europa, Nordamerika og Kina. I 2023 planlægger Polestar at være tilstede i 30 markeder på globalt plan. Polestar-biler fremstilles i øjeblikket på to anlæg i Kina, og der er planlagt yderligere produktion i USA.

I Danmark ligger det lokale Polestar-kontor i Søborg. Det første Polestar Space er åbnet i København, og desuden er der åbnet yderligere fem Polestar Destinations beliggende i Nærum, Vallensbæk, Vejle, Aarhus og Aalborg.

Polestar har produceret to elektrificerede performance-biler. Polestar 1 blev bygget i årene 2019-2021 og er en lavvolumen elektrisk performance hybrid-GT med et kulfiberkarrosseri, 609 hk, 1.000 Nm og en ren elektrisk rækkevidde på 124 km (WLTP), - den længste af en hvilken som helst hybridbil i verden.

Polestar 2 er en sedan og virksomhedens første højtydende 100% rene elbil. Polestar 2 omfatter tre varianter med en kombination af batterier på op til 78 kWh med lang/standard rækkevidde, og med dual-/singlemotor med op til 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

Inden for de kommende tre år planlægger Polestar at lancere et nyt elektrificeret køretøj om året, startende med Polestar 3 i 2022 - virksomhedens første elektriske performance SUV. Polestar 4 forventes at følge i 2023, en mindre elektrisk performance SUV-coupé.

Polestar 5 elektrisk performance 4-dørs GT planlægges at blive lanceret som produktionsudgaven af Polestar Precept - pioner-modellen, som Polestar lancerede i 2020, og som viser virksomhedens fremtidsvision med hensyn til design, teknologi og bæredygtighed. Da virksomheden søger at reducere sin klimapåvirkning med hver ny model, sigter Polestar efter at producere en fuldstændig klimaneutral bil inden 2030.